I den första delen av rapporten beskrivs syftet med pilotstudien.
Sedan presenteras den grammatiska undersökningen i sig, följt
av en diskussion om grammatikövninstyper i allmänhet. Därefter
följer en översikt över hur dessa typer förekommer
i särspråken Engelska, Franska och Tyska. Slutligen diskuteras
resultatet av undersökning och dess inverkan på utvecklingen
av prototypen.
I den andra delen av rapporten diskuteras möjligheter och begränsningar
när det gäller implementering av grammatikövningar, följt
av en översiktlig beskrivning av den prototyp som utvecklats inom
ramen för pilotstudien.
Teknisk undersökning
Teknisk undersökning presenterar de tekniska och praktiska förutsättningar
som finns för att skapa ett undervisningssystem och lärarhjälpmedel
som DISA. Dessutom diskuteras fördelar och nackdelar med de olika
tillämpningsverktyg, som kan användas för att skapa DISA,
som finns tillgängliga på marknaden idag.
Prototypen DISA
Prototypen DISA beskriver den prototyp som vi utvecklat. Beskrivningen
består av två delar. Dels en mera översiktlig, dels en
mer specifik som tar upp hur man använder prototypen. Prototypen DISA
består av två delar, en lärardel och en studentdel samt
en styrmodul. Dessutom finns ett fristående lexikon. Studentdelen
är beroende av att man i lärardelen skapat övningar och/eller
test. Resultaten från test som gjorts i studentdelen kan studeras
i lärardelen. De begränsningar som finns för prototypen
är dels tekniska, dels teoretiska. Hur man använder prototypen
DISA beskrivs utförligt i två appendix i form av två användarmanualer,
en för varje del.
Utvecklingsmöjligheter
Utvecklingsmöjligheter för undervisningssystem som DISA diskuteras
på ett mer generellt plan. Syftet med DISA och dess struktur redovisas.
De olika delar ett undervisningssystem består av beskrivs innehållsmässigt.
Sedan följer en beskrivning av det grammatiska innehåll som
ska finnas i DISA och hur detta ska representeras.