qi1l-0010 [QIS01LIV 0601 TRANSK FHA 0810 KOLLTRANSK ANI 0812] qi1l-0020 qi1l-0030 I: ehm brukar du prata svenska ofta så här till vardags qi1l-0040 I: eller £ med £ har du / barn som du $ qi1l-0050 E: ja jag har barn men vi pratar inte svenska . $ qi1l-0060 I: nej ni pratar franska$ qi1l-0070 E: hm ja . eh / det går dagar utan att jag pratar svenska . $ qi1l-0080 I: hm .$ qi1l-0090 E: absolut . $ qi1l-0100 I: hm . $ qi1l-0110 E: jag har / två tre / svenska kompisar /$ qi1l-0120 I: hm$ qi1l-0130 E: i Frankrike . bland annat dom här på CentRe Culturel .$ qi1l-0140 I: hm hm . $ qi1l-0150 E: och sen har jag £ / sen ringer jag och pratar / svenska / qi1l-0160 E: då å då $ qi1l-0170 I: ja just det $ qi1l-0180 E: med / familjen eller kompisar .$ qi1l-0190 I: just det . det är sant det är sant . $ qi1l-0200 E: sen men nu har jag haft sista £ nu har jag varit riktigt qi1l-0210 E: hårdträning på svenska faktiskt för vi har haft en qi1l-0220 E: artonårig svensk tjej som / bodde hemma hos mig / hela qi1l-0230 E: hösten / som skulle / $ qi1l-0240 I: som au pair eller $ qi1l-0250 E: nej nej . hon skulle £ alltså £ mina kompisar mina qi1l-0260 E: kompisar dom jag £ antingen har min mamma kompisar som qi1l-0270 E: har barn som vill bli au pair eller så har jag kompisar qi1l-0280 E: som ska iväg till Frankrike så det blir väl £ jag har nåt qi1l-0290 E: £ jag är ett litet £ jag brukar ha ganska mycket unga / $ qi1l-0300 I: lite hotell Xpersoner . ja när det blir dåligt med au qi1l-0310 I: pair-familjen eller sån här passage . men hon är i qi1l-0320 I: allafall £ har £ hon har i allafall bott hos mig i två £ qi1l-0330 I: ganska länge . / så hon har haft ganska stark kontakt med qi1l-0340 I: mina barn . hon är arton år så att hon har £ det har qi1l-0350 I: varit en ganska rolig period just språkligt nu för hon qi1l-0360 I: flyttade precis före jul . för att hon behövde / stöd med qi1l-0370 I: fra- £ komma igång med franskan . / qi1l-0380 I: ja okej hm .$ qi1l-0390 E: å lit- £ hon förstår väl allting men pratar inte så / qi1l-0400 E: mycket . och barnen ...$ qi1l-0410 I: men gick hon fortfarande i skolan i Sverige eller ?$ qi1l-0420 E: hon har gått på Lycée International här . första ring . qi1l-0430 E: så att hon är £ hennes föräldrar har bott här två år . så qi1l-0440 E: att hon är ganska duktigt . hon förstår / nästan allting qi1l-0450 E: . men hon har kommer inte igång så / mycket med talet . qi1l-0460 E: ut- £ språket går ju verkligen i vågor sådär . man har qi1l-0470 E: inte alls lika lätt att prata så att / dom höll på / qi1l-0480 E: väldigt mycket tillsammans . hon t- tyckte det var skönt qi1l-0490 E: att prata med mina barn / på franska för dom var ju inte qi1l-0500 E: så kritiska . å sen var dom också £ träna lite på svenska qi1l-0510 E: med henne då . så att £$ qi1l-0520 I: bra utbyte . SIM$ qi1l-0530 E: ja det var ett väldigt bra . det gav mycket faktiskt . /$ qi1l-0540 I: hm .$ qi1l-0550 E: så att eh // jo . och hon £ då så vi pratade ju väldigt qi1l-0560 E: mycket svenska på kvällarna nästan varje dag i två qi1l-0570 E: månader .$ qi1l-0580 I: hm .$ qi1l-0590 E: men sen har jag ofta kompisar som är på besök å så . men qi1l-0600 E: det går dagar och veckor utan att jag pratar svenska .$ qi1l-0610 I: ja jag förstår ja . ehm nu började jag lite på ett annat qi1l-0620 I: håll egentligen $ qi1l-0630 E: ja $ qi1l-0640 I: men skulle du kunna skulle du kunna presentera dig lite qi1l-0650 I: liksom kort . vem du är å / vad du gör å så där / här i qi1l-0660 I: Paris .$ qi1l-0670 E: ja jag heter *** å jag kom hit åttioett . jag gick qi1l-0680 E: ut gymnasiet i Sverige / och eh gick på / £ / sen efter qi1l-0690 E: gymnasiet höll jag på med musik ett år . å sen gick jag qi1l-0700 E: på Nyckelviksskolan å gjorde k- höll på med keramik ett qi1l-0710 E: år för jag det är dom två områdena som jag alltid / har qi1l-0720 E: varit intresserad av . / började i Sverige och fortsatt qi1l-0730 E: med i Frankrike . och som tur / är är ju det områden där qi1l-0740 E: man kan utveckla sig ganska mycket utan att ha så qi1l-0750 E: perfekta språkkunskaper .$ qi1l-0760 I: hm det är sant det är sant . $ qi1l-0770 E: så att / jag / började med att / det var en liten krok qi1l-0780 E: det kringelikri- £ alltså jag kom inte direkt till qi1l-0790 E: Frankrike . XX jag träffade en fransman . jag nu jag har qi1l-0800 E: precis berättat allt det här på franska .$ qi1l-0810 I: ja precis men det det det är tyvärr så . men det är Xdet qi1l-0820 I: som bli jämförbart också .$ qi1l-0830 E: ja det känns lite okej men då ska jag vara beredd . det qi1l-0840 E: är bra att jag berättar samma sak .$ qi1l-0850 I: ja du kan gärna berätta samma sak .$ qi1l-0860 E: okej . ja då ehm bestämde vi alla oss fyra personer från qi1l-0870 E: Nyckelviksskolan som hade sökt / till Konstfack . vi hade qi1l-0880 E: fått reservplatser å väntade på att / tänkte vi ska inte qi1l-0890 E: sitta här och vänta ...$ qi1l-0900 I: det är rätt tufft med dom här konstskolorna . hm . $ qi1l-0910 E: ja då var det i allafall det .$ qi1l-0920 I: men jag tror att det är det fortfarande .$ qi1l-0930 E: ja det är det . men vi ja . dom det tog då kanske in tre qi1l-0940 E: personer å så hamnar på ett / reservplats å vIsste att vi qi1l-0950 E: skulle komma in där nästa år . vi hade en £ vi Xär Xväl qi1l-0960 E: Xegentligen nån slags / garanti för att man ska kunna qi1l-0970 E: komma in igen . så att vi bestämde oss för att inte vänta qi1l-0980 E: där utan att åka iväg utomlands ett år . så vi åkte till qi1l-0990 E: Cypern i / i ett år . eller vi skulle åka till Cypern ett qi1l-1000 E: år och hyrde ett hus st. $ qi1l-1010 I: ja lite ovanligt . $ qi1l-1020 E: ja vi tänkte vi skulle göra nånting som ingen hade £ nåt qi1l-1030 E: £ ett land som ingen hade varit i .$ qi1l-1040 I: hm hm . kul .$ qi1l-1050 E: eh som ingen kände till . $ qi1l-1060 I: hm .$ qi1l-1070 E: å som inte var för långt bort å inte för dyrt å inte för qi1l-1080 E: kallt eller $ qi1l-1090 I: skönt .$ qi1l-1100 E: ja . så att eh / å så när jag kom dit så träffade jag en qi1l-1110 E: fransman som / är översättare från engelska till franska qi1l-1120 E: då som pratar jättebra / engelska . å vi £ som var qi1l-1130 E: väldigt nöjd för att komma £ han hade hittat det där £ qi1l-1140 E: det var hans £ han hade rest runt hela Mellanöstern å qi1l-1150 E: letat efter nåt bra ställa att bo på å översätta å tyckte qi1l-1160 E: att$ qi1l-1170 I: ja han ville hitta nånstans där han kunde sitta å / ha qi1l-1180 I: lugn å ro . $ qi1l-1190 E: översätta i lugn å ro .$ qi1l-1200 I: ja jag förstår .$ qi1l-1210 E: precis . ja Xmen å han hade varit runt hela året innan . qi1l-1220 E: å slutat med den £ hittat den här byn / på Cypern . å så qi1l-1230 E: ha var han tvungen att åka hem / med en översättning Xå qi1l-1240 E: skaffat sig en ny . så att samma dag som £$ qi1l-1250 I: ja just det då fanns det inte internet å sånt . $ qi1l-1260 E: nej nej nej . han satt å översatte med vanlig skrivma- £ qi1l-1270 E: han var £ vi köpte den här nya Canon som hade liksom / qi1l-1280 E: tre raders minne . så man kunde sitta och rätta innan man qi1l-1290 E: printade men det var det det var väldigt modernt . det qi1l-1300 E: var väldigt modernt . men det här var ju / ja åttioett då qi1l-1310 E: . och ehm / eh men jag tror faktiskt att när jag träffade qi1l-1320 E: honom så hade han en vanlig elektrisk skrivmaskin . han qi1l-1330 E: hade den här Canon andra gången . köpte den sen . men då qi1l-1340 E: i allafall så / så // jo han var så glad för han hade qi1l-1350 E: kommit samma dag som oss och för att han fyllde tjugosex qi1l-1360 E: år å var lika gammal som / Jesus eller XX JC J NN . qi1l-1370 E: om att v- £ den diskussionen var ganska rolig qi1l-1380 E: i allafall . $ qi1l-1390 I: aha ja . $ qi1l-1400 E: i allafall så / så eh // så ha- / å så fick jAg reda på qi1l-1410 E: på nåt sätt att en människa som hade rest rUnt hela qi1l-1420 E: Mellanöstern å å letat efter nåt fint ställe att bo på å qi1l-1430 E: sova lagom långt hemifrån men inte fÖr långt bort och qi1l-1440 E: inte för / fattigt heller för att man skulle känna sig //$ qi1l-1450 I: det ska vara bekvämt .$ qi1l-1460 E: ja det ska kä- £ ja man har ju ändå en rätt bra relation qi1l-1470 E: med människor runt omkring .$ qi1l-1480 I: hm jag förstår . $ qi1l-1490 E: och en nån slags europeisk kultur ändå .$ qi1l-1500 I: hm . man känner sig ganska lätt hemma . $ qi1l-1510 E: ja ja .$ qi1l-1520 I: kan jag tänka mig .$ qi1l-1530 E: ja . eh så då känner man kände ju vi att vi hade Xva ju X qi1l-1540 E: liksom valt rätt på en gång vi var väldigt imponerade av qi1l-1550 E: att vi hade valt rätt på en gång . men så började vi qi1l-1560 E: umgås väldigt mycket och jag sa att jag var ville lära qi1l-1570 E: mig franska då . så att ha å han tyckte det var så roligt qi1l-1580 E: så att vi v- v- umgicks hela tiden . vi gjorde massa qi1l-1590 E: andra saker men / jag kunde hela tiden använda engelskan qi1l-1600 E: som / brygga liksom . så fort jag inte kunde ett ord så qi1l-1610 E: sA han det på franska . men vi höll på ganska mycket och qi1l-1620 E: trÄna sådär å / läste passager å jag kanske sa vissa ord qi1l-1630 E: jag inte kunde eller skrev ibland å sådär .$ qi1l-1640 I: det var verkligen privatlärare XX ja .$ qi1l-1650 E: ja det var det . men det var alltså £ jag har aldrig gått qi1l-1660 E: i nån / skola efter . jag har aldrig läst franska på qi1l-1670 E: Sorbonne eller nåt sånt där .$ qi1l-1680 I: nej jag förstår . ja ja .$ qi1l-1690 E: men eh / å jag har inte varit systematiskt lärt mig qi1l-1700 E: grammatiken . jag kan faktiskt ingen grammatik alls . / qi1l-1710 E: det är jättedåligt .$ qi1l-1720 I: fast / man kan ju kunna den utan att kunna den / explicit qi1l-1730 I: om man säger så . man kan ju kunna säga rätt även om man qi1l-1740 I: inte vet varför .$ qi1l-1750 E: ja ja absolut . men det är ju lite besvärligt . det qi1l-1760 E: märker man när man har barn i skolan som lär sig . för i qi1l-1770 E: Frankrike lär man sig inte / på känn . utan man ska kunna qi1l-1780 E: allting utantill väldigt mycket med Xutantillsinlärning . qi1l-1790 E: $ qi1l-1800 I: ja just det .$ qi1l-1810 E: å att inte e å om man kan / gram- grammatiken £ / men qi1l-1820 E: barnen jobbar så mycket med franska hemma så är det gan- qi1l-1830 E: lite ganska handika- £ alltså man känner sig varje gång qi1l-1840 E: att man ska £ med två barn så har jag tyckt att man qi1l-1850 E: skulle hänga pÅ där å lära sig men det går inte in alltså qi1l-1860 E: jag är för gammal . $ qi1l-1870 I: men det är ju lite samma grej också som att jag brukar qi1l-1880 I: tänka så här att gud jag är inte speciellt bra på matte qi1l-1890 I: hur ska det gå när jag får barn och man ska hjälpa dom qi1l-1900 I: med X$ qi1l-1910 E: ja fast det £ men matte det är väldigt / lätt för då kan qi1l-1920 E: man säga / att det är ett helt annat system nu . vi qi1l-1930 E: räknar med mängdlära å man räknar £ man sk- £ å det säger qi1l-1940 E: alla lärare / lÄr inte barnen matte . det blir bAra qi1l-1950 E: problem . det är ett helt nytt system .$ qi1l-1960 I: ja låt dom / göra det $ qi1l-1970 E: låt dom göra själva . men med franska är det faktiskt qi1l-1980 E: inte likadant . å d- å jag tycker det är svårt i qi1l-1990 E: Frankrike för att man har ett hElt andra krav på sina på qi1l-2000 E: språkkun- £ asså sina kunskaper . $ qi1l-2010 I: XX Xatt Xman Xhela Xtiden Xja ... $ qi1l-2020 E: så att man får försöka fuska liksom med att man är duktig qi1l-2030 E: på engelska istället å kan massa andra saker .$ qi1l-2040 I: just det . just det .$ qi1l-2050 E: när nu jag har lagt korten på bordet för längesen å sagt qi1l-2060 E: det här fixar inte jag det får ni göra med jag kan qi1l-2070 E: förhöra er å jag kan göra såna där saker . men nu men nu qi1l-2080 E: är dom så stora dom är tio £$ qi1l-2090 I: hur gamla är dom ? $ qi1l-2100 E: dom är tio och fjorton . $ qi1l-2110 I: ja .$ qi1l-2120 E: för jag brukar fråga dom faktiskt . å det det är för jag qi1l-2130 E: tycker det är lika bra att // när jag är lite tveksam qi1l-2140 E: över stavning eller nånting så brukar jag fråga dom å det qi1l-2150 E: är dom ganska stolta över . dom kan faktiskt nu ta över qi1l-2160 E: att dom kan £ det är dOm som ska kunna språket å att dom qi1l-2170 E: inte / får se det som ett handikapp att dom inte har en / qi1l-2180 E: eh har det hemifrån .$ qi1l-2190 I: ja nej . SIM$ qi1l-2200 E: å så brukar jag säga att dom £$ qi1l-2210 I: nu har dom lärt sig så pass mycket själva liksom så att$ qi1l-2220 E: ja dom får ta hand om det här själva faktiskt . å dom får qi1l-2230 E: be andra om hjälp . sen gör dom det också . dom ber andra qi1l-2240 E: om hjälp också men att det £ kan gre- £ jag har en fransk qi1l-2250 E: kompis som är brukar plugga // alltså / träna ibland verb qi1l-2260 E: å sådär med dom . å då brukar han ta med Tara / ja min qi1l-2270 E: minsta flicka när han / gör det med sina barn . $ qi1l-2280 I: vad bra . $ qi1l-2290 E: så man får be om hjälp. $ qi1l-2300 I: javisst .$ qi1l-2310 E: ja . helt klart .$ qi1l-2320 I: nej men det ordnar ju sig kan jag tänka mig ändå liksom . qi1l-2330 I: men det är klart att det Xeh £$ qi1l-2340 E: men det är lite komplexfyllt alltså för det är så mycket qi1l-2350 E: kunskapsin- £ i Frankrike är man så dUktig på att ha qi1l-2360 E: kunskaperna liksom i närminnet hela tiden . å man lär sig qi1l-2370 E: utantill . $ qi1l-2380 I: å att det är X teoretiskt också liksom att man ska kunna qi1l-2390 I: det man ska $ qi1l-2400 E: man ska lära sig u- utantill helt enkelt . å det gjorde qi1l-2410 E: inte vi . alls . men jag lär mig inte nånting utantill . qi1l-2420 E: vi / jag tycker det är jättesvårt att lära mig saker qi1l-2430 E: utantill . jag lär mig mycket med mus- £ jag håller på qi1l-2440 E: mycket med musik också . jag lär mig ingenting utantill . qi1l-2450 E: $ qi1l-2460 I: du lär dig på känn mer å / å ...$ qi1l-2470 E: nej jag lär mig med noter . om jag har noter uppe med så qi1l-2480 E: kan jag . men jag kan £ alltså det är klart att jag qi1l-2490 E: måste lära mig dom utantill . släppa det / vid ett qi1l-2500 E: tillfälle men det tar jättelång tid . det är svårt att qi1l-2510 E: lära sig utanX . om man aldrig har tränat på det . $ qi1l-2520 I: men har det varit en liten chock liksom att ha barn i qi1l-2530 I: fransk skola å å liksom inse hur det funkar där å dom qi1l-2540 I: krav som ställs där å / eh$ qi1l-2550 E: nej jag skulle inte säga att det var en chock för jag / qi1l-2560 E: förväntade mig ingenting annat än att det skulle vara för qi1l-2570 E: / lite / saker att jag inte skulle kunna så mycket saker qi1l-2580 E: så att jag har tagit £ nej jag har skaffat mig ganska qi1l-2590 E: mycket stöd hela tiden a- istället . ehm // jag hade har qi1l-2600 E: kompisar som är förskollärare till exempel som jag har qi1l-2610 E: frågat jättemycket om hjälp å som har £ / vi har passat qi1l-2620 E: vara- barnen tillsammans . å jag har gjort saker med qi1l-2630 E: barnen som / jag kan göra . jag är är ju konstnär å qi1l-2640 E: jobbar jättemycket med ateljéer å tar med barnen å vi gör qi1l-2650 E: saker å Xföljer Xmed Xdom ut i skog- alla såna här qi1l-2660 E: svenska grejer som man kan göra . vara ute i skogen bara qi1l-2670 E: såna där liksom vara ute å gå såna där grejer å ja . jag qi1l-2680 E: gör väl s- mycket å å dom håller på mång- många nästan qi1l-2690 E: alla mina vänner har varit i Sverige också . $ qi1l-2700 I: jaha +vad roligt$ qi1l-2710 E: sen gör jag är jag sen kan ju jag // be dom om hjälp med qi1l-2720 E: just att fråga hur saker fungerar å . men det är en det qi1l-2730 E: är en ganska stark / ehm omv- / -vandling omvänd- vad qi1l-2740 E: heter det ? omvänd- / -else eller vad jag skulle säga . qi1l-2750 E: ett nytt ett nytt ny fas varje gång . vi ska gå in i en qi1l-2760 E: ny nytt stadium liksom . nu när / har jag börj- £ nu när qi1l-2770 E: alltså £ men det £ jag följer hela tiden min äldsta qi1l-2780 E: dotter . sen går ju allting runt / av // av bara farten . qi1l-2790 E: $ qi1l-2800 I: ja just det det är hon som står för £ det är då de alla qi1l-2810 I: nya saker händer liksom . så har du varit med om det $ qi1l-2820 E: ja men hon vet ju det en gång när XXX . qi1l-2830 E: ja precis . men jag har sagt det till henne . hon vet om qi1l-2840 E: det också att det är inte så lätt alla gånger . men nu qi1l-2850 E: hon både hon å jag börjar i franska gymnasiet nu . $ qi1l-2860 I: jag förstår ja .$ qi1l-2870 E: för jag vet inte alls hur det fungerar .$ qi1l-2880 I: ja .$ qi1l-2890 E: så vi har ju jämfört mycket då med Sve- £ med folk i qi1l-2900 E: Sverige . hon också för att hon har varit i svenska qi1l-2910 E: skolan i Sverige X .$ qi1l-2920 I: är båda dom £ är dina barn tvåspråkiga ? nej just det var qi1l-2930 I: dom inte d d det var det var det dom inte var nej . $ qi1l-2940 E: nej dom är inte två- £ nej inte X . $ qi1l-2950 I: men hon eh$ qi1l-2960 E: men hon läser massa språk i skolan .$ qi1l-2970 I: ja . å hon är / medveten om hur det fung- £ vet hon lite qi1l-2980 I: hur det funkar i skolan i Sverige sådär liksom ja .$ qi1l-2990 E: ja . förra året så frågade jag vad hon ville göra på qi1l-3000 E: påsklovet å då sa hon att hon ville £ om hon fick välja qi1l-3010 E: själv ville hon åka till Sverige å gå i skolan / där . å qi1l-3020 E: då hade vi inte lov samtidigt så att hon fick gå in .$ qi1l-3030 I: jaha vad spännande . $ qi1l-3040 E: å då jag d bara du kan jämföra två sp två länder bara / qi1l-3050 E: bara tanken på att föreslå att en svensk s kusin skulle qi1l-3060 E: gå i ett i två månader i två veckor . bara / qi1l-3070 E: vara inskriven i liksom i ett i en ett högstadie . / det qi1l-3080 E: går ju inte . bara tanken på att liksom / va / bara qi1l-3090 E: liksom improvisera en sån där grej . det går ju inte . nu qi1l-3100 E: var det här i å för sig en friskola men jag tror att det qi1l-3110 E: hade gått // jag tror att det hade gått eh / vilken skola qi1l-3120 E: som helst . / sån Xkulturell X .$ qi1l-3130 I: hur tyckte hon att det var då ? SIM$ qi1l-3140 E: jo hon tyckte att det var fantastiskt såklart .$ qi1l-3150 I: ja .$ qi1l-3160 E: / vuxna lyssnar på barna . att de är mycket mer qi1l-3170 E: självständiga å mycket mer frihet . mycket mer / s- hant- qi1l-3180 E: / -verk mycket mer hantverksmässiga kunskaper .$ qi1l-3190 I: just det .$ qi1l-3200 E: inte bara teoretiska . folk är mycket lugnare . hon säger qi1l-3210 E: det att a skönheten är / inte utanpå men inuti qi1l-3220 E: människorna i Sverige .$ qi1l-3230 I: hmm$ qi1l-3240 E: $ qi1l-3250 I: /// ja intressant observation .$ qi1l-3260 E: ja / ja . / det är ganska intressant också för att i den qi1l-3270 E: åldern tycker jag faktiskt att jag har blivit ganska qi1l-3280 E: chockad i Sverige eller chockad ? £ förvånad i Sverige qi1l-3290 E: över att barn i hennes ålder från tolv tretton år / är qi1l-3300 E: mycket mer / uppsminkade uppklädda särskilt tjejer .$ qi1l-3310 I: ja . / är det inte så det kan jag tänka mig £ jag tycker qi1l-3320 I: inte $ qi1l-3330 E:jag tycker inte alls $ qi1l-3340 I: här är det inte så $ qi1l-3350 E: nej särskilt i jag tror att den tiden får man när qi1l-3360 E: man är vuxen . för vuxna kvinnor / sminkar sig och klär qi1l-3370 E: upp sig mycket mer i allmänhet än / än i Sverige . där qi1l-3380 E: går ju alla X med sportjackor å nästan inget smink å qi1l-3390 E: totalnaturliga . $ qi1l-3400 I: osminkade så här$ qi1l-3410 E: nej men det det kanske har ändrat sig litegrann . men det qi1l-3420 E: är så . $ qi1l-3430 I: hm hm hm hm . men jag håller med .$ qi1l-3440 E: medanS dom som verkligen är uppklädda å uppsminkade det qi1l-3450 E: är dom här unga tjejerna i Sverige . å i Frankrike har qi1l-3460 E: man collegetröja å jumpadojer å liksom . / man är sig £ qi1l-3470 E: man är en man är en / ja .$ qi1l-3480 I: ja man är den åldern man Är / Xhelt Xenkelt . hm .$ qi1l-3490 E: ja å så är det hela livet . å här / bra . å när man är qi1l-3500 E: liksom / pensionär då går man ju verkligen in i att vara qi1l-3510 E: pensionär å man ska göra sin pen- £ alltså men jag tycker qi1l-3520 E: man man man / man definierar mycket mer sin sin ålder å å qi1l-3530 E: liksom ska / å ska leva ut den å ta tid att £ det det är qi1l-3540 E: en väldigt stor skillnad tycker jag i Sverige . man ska qi1l-3550 E: vara vux- vuxen på en gång å å å samtidigt kan Xman vara qi1l-3560 E: ganska barnslig hela livet $ qi1l-3570 I: ja . jo / men exakt . det är ju precis så det är . $ qi1l-3580 E: om man tittar på pensionärer så ser dom ganska £ alltså / qi1l-3590 E: jag s det menar jag inte det är inte vad heter nåt sånt ? qi1l-3600 E: X nedsättande på nåt sätt utan / pensionärer ser mycket / qi1l-3610 E: bArnsligare ut . i alltså i Sverige . på på alla så XX qi1l-3620 E: öppenhet . det här blåögda öppenheten å mycket ljusare qi1l-3630 E: kläder . det handlar inte om £ det är inte negativt då qi1l-3640 E: menar jag på nåt sätt utan men att man har nån liksom qi1l-3650 E: såhär . / ja det finns ju uttryck hela tiden £ qi1l-3660 E: men är det inte den här ungdomskulten också som finns qi1l-3670 E: ganska mycket i Sverige . f tycker du den finns på samma qi1l-3680 E: sätt ? för det känns som att också såhär ja men när man qi1l-3690 E: är fyrtio så är man fortfarande såhär tjej å typ . / å i qi1l-3700 E: Frankrike kanske man inte är det ? eller liksom .$ qi1l-3710 I: jag tror att man har liksom man har mycket mer åldrar . qi1l-3720 I: man har liksom en £ man man accepterar mycket vanligare . qi1l-3730 I: jag tycker att / jag tycker att det är mycket lättare att qi1l-3740 I: undervisa å umgås med / med barn å tonåringar i Fr- i qi1l-3750 I: Frankrike än i Sverige . man kan definiera sina roller qi1l-3760 I: mycket mer man kan säga ja okej jag är fyrtiofem å jag qi1l-3770 I: gör dom här grejerna å ni £ alltså det behöver inte qi1l-3780 I: handla om ålder . qi1l-3790 I: men är det nån form av auktoritet då känner du ?$ qi1l-3800 E: men man barnen kan väl också ha det . man kan säga ni har qi1l-3810 E: den här kunskapen här . jag var ute å åkte skidor med qi1l-3820 E: nåra sextonåringar man tänker hur ska man kommunicera med qi1l-3830 E: dom här typerna liksom ? å då kan man också säga / åt qi1l-3840 E: helt andra hållet det är ni som kan åka skidor som är qi1l-3850 E: starka å orkar å jag hänger bara med liksom å dom kan ju qi1l-3860 E: £ / alltså man kan ju ha £$ qi1l-3870 I: det är lättare / att göra en rollfördelning .$ qi1l-3880 E: ja .$ qi1l-3890 I: ja jag förstår .$ qi1l-3900 E: å även i familjen tror jag också att man tar på sig qi1l-3910 E: liksom / Xtar Xdär . / jag tycker att / det är enklare qi1l-3920 E: att den den delen av det ja liksom kulturX . alltså det qi1l-3930 E: finns mycket som är enklare där . sen blir man ju sur så qi1l-3940 E: fort man känner att man blir behandlad alldeles £ / att qi1l-3950 E: när man £ så fort det minsta / macho- £ å du vet kvinno- qi1l-3960 E: alltså genusproblemet kommer upp . då är man £$ qi1l-3970 I: ja hur tycker du att det är ? liksom har / relationerna / qi1l-3980 I: på det / planet ?$ qi1l-3990 E: ja det är ju helt / ja det är an- ja det är en stor qi1l-4000 E: skillnad . det är stor skillnad . man kan inte bara få qi1l-4010 E: det ena utan det andra utan / det är en stor skillnad . $ qi1l-4020 I: hm $ qi1l-4030 E: helt klart . men det är en generationsskillnad också . qi1l-4040 E: jag har ganska många / manliga vänner som är yngre än mig qi1l-4050 E: .$ qi1l-4060 I: ja .$ qi1l-4070 E: trettio trettiofem .$ qi1l-4080 I: ja .$ qi1l-4090 E: å jag tycker att det ändrar sig jättemycket . $ qi1l-4100 I: ja .$ qi1l-4110 E: och eh / en fransk kille särskilt har läst den här en bok qi1l-4120 E: som har skrivits som heter Le Modèle Suédois . $ qi1l-4130 I: hm . ja just det du nämnde den på telefon Xdär .$ qi1l-4140 E: å han var helt fascinerad av den här boken . å han £ å qi1l-4150 E: jag pratade inte så mycket om den . men han det var han / qi1l-4160 E: det var han som gav den till mig . å han höll på att qi1l-4170 E: intervjua Xmig Xdär Xdagarna olika kapitel å hur det var qi1l-4180 E: med allting å så £$ qi1l-4190 I: jaha han var väldigt intresserad .$ qi1l-4200 E: ja jätteintresserad . han var med i Sverige i somras . å qi1l-4210 E: så så sa han / en gång men du måste känna som du är på qi1l-4220 E: pla- på MArs eller nånting för jag menar vi har ju tio qi1l-4230 E: femton år efter i allting .$ qi1l-4240 I: då insåg han . $ qi1l-4250 E: ja han har läst jättemy- ja men allt sånt här som ett qi1l-4260 E: kapitel där det står till exempel att / pojkar sitter å qi1l-4270 E: kissar . / det heter så själva / titeln på kapitlet qi1l-4280 E: liksom å att . som handlade då just om jämlikhet eller qi1l-4290 E: att // kult- alltså XXX saker kulturella skillnader som qi1l-4300 E: har verkligen gått igenom . att det är saker man inte qi1l-4310 E: diskuterar . man kan inte // kan inte göra det i qi1l-4320 E: Frankrike . för att han$ qi1l-4330 I: varför kan han inte det ? prestigen ?$ qi1l-4340 E: han ja X men han vet att han ifrågasätts där . ja ja qi1l-4350 E: alltså hu alltså det är ju liksom vissa såna såna qi1l-4360 E: symboliska små / bitar sid- s- bilder kan ju ibland qi1l-4370 E: beskriva väldig stor skillnad .$ qi1l-4380 I: hm verkligen . $ qi1l-4390 E: nu råkar den här killen faktiskt ha en pissoar hemma hos qi1l-4400 E: sig så att han tyckte det var ganska kul . $ qi1l-4410 I: $ qi1l-4420 E: men som sagt han han funderar mycket över dom där qi1l-4430 E: grejerna . nej men flera killar som har fråg- £ å han är qi1l-4440 E: väl en ja . / han är väl extrem på det sättet men eh . å qi1l-4450 E: dom som får följa med till Sverige det är dom som qi1l-4460 E: intresserar sig för hur det fungerar .$ qi1l-4470 I: ja . å vad vad är reaktionerna $ qi1l-4480 E:annars får dom inte följa med $ qi1l-4490 I: rent generellt ? vad tycker du dom är när dom kommer till qi1l-4500 I: Sverige å ? $ qi1l-4510 E: nej men jag hade ganska £ i början så åkte jag ju hem med qi1l-4520 E: dom kompisarna jag hade å då jag tyckte det var ganska qi1l-4530 E: jobbigt att höra mycket jämför raka jämförelser bara qi1l-4540 E: liksom .$ qi1l-4550 I: ja hela tiden . $ qi1l-4560 E: då får dom inte £ dom får inte följa med längre . då får qi1l-4570 E: dom £$ qi1l-4580 I: <ça c' est comme Nôtre Dame> eller nåt sånt där . $ qi1l-4590 E: å den maten är si å den var vinet var komplicerat så jag qi1l-4600 E: sa liksom ni ni får bara du får bara åka med om du liksom qi1l-4610 E: har lust £ intresserad å se vad som finns här . sen kan qi1l-4620 E: du jämföra det själv eller nån annan gång liksom . // å qi1l-4630 E: då är det ju jättekul . men då blir man ju £ då gör då qi1l-4640 E: gör jag saker i Sverige som jag aldrig skulle göra där qi1l-4650 E: själv . jag går jag går i blåbärsskogen å . //$ qi1l-4660 I: hm hm .$ qi1l-4670 E: jo det skulle vi gjort ändå gå i blåbärsskogen . men det qi1l-4680 E: är mycket man gör som man £$ qi1l-4690 I: ja man turistar kanske lite mer å så å visar upp saker .$ qi1l-4700 E: fast det är så pedagogiskt å bra . jag Xhar Xblivit Xav qi1l-4710 E: Xmed en familj i somras . jag sa jag skickar iväg dom på qi1l-4720 E: alla grejer själv faktiskt . alltså ni kan faktiskt det qi1l-4730 E: står massa informationsblad å ni får prata med svenskar . qi1l-4740 E: $ qi1l-4750 I: ja ganska skönt .$ qi1l-4760 E: å sen åkte vi utan bil . så säger ja vi åk- åk kollektiFt qi1l-4770 E: . då måste ni prata med busschaufförerna å så då får ni qi1l-4780 E: reda på å se hur det fungerar . $ qi1l-4790 I: vad pedagogiskt . $ qi1l-4800 E: ja men då får ni fung- £ å så så ser man ju också hur det qi1l-4810 E: fungerar . faktiskt för att kollektivtrafiken är ju qi1l-4820 E: faktiskt väldigt olika i olika länder . man måste utsätta qi1l-4830 E: sig för lite saker . så dom gjorde massa saker själva qi1l-4840 E: faktiskt .$ qi1l-4850 I: hm det är bra .$ qi1l-4860 E: hm . å sen får dom göra vad dom vill med den qi1l-4870 E: informationen . $ qi1l-4880 I: hm .$ qi1l-4890 E: annars så //$ qi1l-4900 I: å då har du nästan blivit lite så här ambassadör för qi1l-4910 I: Sverige . att du tar hit franska familjer å å låter dom qi1l-4920 I: upptäcka Sverige å sådär . $ qi1l-4930 E: ja ja vi pratade just om det liksom förut . det är liksom qi1l-4940 E: £ just det här att vara ambassadör för nånting är ju inte qi1l-4950 E: särskilt roligt särskilt när man flyttar utomlands så qi1l-4960 E: vill man ju inte £ / har man ju faktiskt flyttat för att qi1l-4970 E: / det var nånting . / om ma- man var inte så hade inte så qi1l-4980 E: Xslitterstarkt behov av £ det är en av anledningarna av qi1l-4990 E: att bo / i det landet man är född i . å intresserad av qi1l-5000 E: massa andra saker . $ qi1l-5010 I: hm .$ qi1l-5020 E: ja då blir ju liksom / svenskar en svensk för att man är qi1l-5030 E: utomlands kan kännas väldigt konstigt .$ qi1l-5040 I: hm . när man egentligen £ det är inte nånting man tycker qi1l-5050 I: att man själv står för . å nåt som man kanske inte heller qi1l-5060 I: / står bakom så himla mycket . man kanske tycker att jag qi1l-5070 I: kanske inte tycker Sverige är så himla kul .$ qi1l-5080 E: nej men det var ju det dom använde nej men det var ju det qi1l-5090 E: dom använde massa grejer X . $ qi1l-5100 I: jag förstår .$ qi1l-5110 E: stå å baka bullar då hela dagarna eller liksom jobba$ qi1l-5120 I: å direkt så får man den här då som ja men du är svensk . qi1l-5130 I: det kan man känna £ det kan vara £$ qi1l-5140 E: men det kan £ det ligger nånting i det du säger med det qi1l-5150 E: där med att . jag tänker på att du Xsa Xdet för att £ vi qi1l-5160 E: pratade om det förut när man om man är ambassadör åt qi1l-5170 E: andra hållet . det ändå finns ju saker som man // härr då qi1l-5180 E: kanske tycker att £ när man bor här å verkligen känner qi1l-5190 E: sig kanske mer / etablerad i det franska / samhället så qi1l-5200 E: finns det £ ibland kan jag känna ändå att det är lite man qi1l-5210 E: är lite för diskret . man ligger lite för lågt med sin £ qi1l-5220 E: / jag kände det med den här vännen som hela tiden qi1l-5230 E: intresserade sig så för mycket / för mig . / ah / som qi1l-5240 E: svensk / person . som hela tiden frågade hur det är hur qi1l-5250 E: jag är liksom £ hur jag behandlade den här problematiken qi1l-5260 E: / med £ å att / jag fick så mycket uppmärksamhet så qi1l-5270 E: märkte jag att jag mådde bra av det / att få qi1l-5280 E: uppmärksamhet för mig som hel som en helare person . $ qi1l-5290 I: hm . jag förstår det .$ qi1l-5300 E: och eh / så jag började fundera faktiskt ganska mycket qi1l-5310 E: över det . det började förra året .$ qi1l-5320 I: för jag kan tänka mig att vi kanske är så vana att qi1l-5330 I: intressera oss för dom . eller så här / för fransmännen . qi1l-5340 I: att hela tiden anpassa oss . intressera oss för dom . å qi1l-5350 I: då blir det rätt fantastiskt när nån helt plötsligt är så qi1l-5360 I: här väldigt intresserad av att man är svensk . $ qi1l-5370 E: absolut. ja absolut . det finns ju £ dom är ju qi1l-5380 E: intresserade men på kanske på ett eh på ett annat sätt qi1l-5390 E: än folk .$ qi1l-5400 I: precis .$ qi1l-5410 E: det är £ folk är ju £$ qi1l-5420 I: nej men på riktigt . nån som är så här Sverige verkar qi1l-5430 I: vara ett fascinerande land . jag vill veta saker om qi1l-5440 I: Sverige . jag vill $ qi1l-5450 E: precis . å det finns också £ å / som inte bara £ / ja det qi1l-5460 E: finns en väldig s en väldigt / stor samverkan väldigt qi1l-5470 E: stor vänskap vänskaplig relation mellan Sverige å qi1l-5480 E: Frankrike . det är ju väldigt lätt för väldigt lätt för qi1l-5490 E: svenskar att vara i Frankrike å för fransmän att vara i / qi1l-5500 E: England . eh X jag tänkte på en sak . jo för jag qi1l-5510 E: berättade förut att jag var i England ett år å jag var så qi1l-5520 E: förvånad över att alla // såg mig som fransyska . /$ qi1l-5530 I: ja $ qi1l-5540 E: Xdet Xär som jag är svenska fast jag bor i Frankrike . qi1l-5550 E: jag gjorde ett utbyte från Frankrike . men jag upplevde qi1l-5560 E: att folk / var mycket / stoltare över att känna en fransk qi1l-5570 E: person än att känna en svensk person . $ qi1l-5580 I: det var hä det var lite coolare .$ qi1l-5590 E: det var deras val . $ qi1l-5600 I: ja . $ qi1l-5610 E: eh $ qi1l-5620 I: jag förstår .$ qi1l-5630 E: så att det var lite lustigt att upptäcka faktiskt . qi1l-5640 E: medanS / här är ju folk väldigt glad nöjda över att känna qi1l-5650 E: nån svensk person . $ qi1l-5660 I: / jag måste säga samma sak . det man har nästan aldrig qi1l-5670 I: fått nån negativ // feedback . $ qi1l-5680 E: så det är lite lätt å Xdet Xvar Xsätt £ på det sättet kan qi1l-5690 E: man känna att folk är intresserade av en . när man när qi1l-5700 E: jag kom hit när jag var tjugo men XX när man är tjugo ung qi1l-5710 E: å jättesöt . då blir väl folk då är folk väldigt qi1l-5720 E: intresserade av att få XX . men inte på det sättet som qi1l-5730 E: man direkt hade tänkt sig själv . $ qi1l-5740 I: / nej exakt .$ qi1l-5750 E: å det det är väl också £ där ligger det väl också mycket qi1l-5760 E: i att £ det är man säkert lite upps- £ känna som en qi1l-5770 E: uppskattning på ett sätt också . men / man få ligga £ man qi1l-5780 E: får lära sig att ha en ganska låg profil också . / därför qi1l-5790 E: .$ qi1l-5800 I: // ja jag får nog tacka dig här . $ qi1l-5810 E: hm .$ qi1l-5820 I: tack så mycket . qi1l-5830 I: