DISA-Datorn i språkundervisningen

Pilotprojekt 1993, Göteborgs universitet.
Pilotprojektet DISA (Datorstöd i språkutbildningen) hade två mål.
Dels att beskriva resultatet av den grammatiska undersökning som gjorts, dels att föra en diskussion om strukturen samt begränsningar i den prototyp som utvecklats.
DISA är ett språkoberoende undervisningssystem som kan användas både av lärare och studenter. Lärare får möjligheten att göra egna övningar till sina studenter. (Själva prototypen beskrivs utförligt i: "Användarmanual till lärardelen i DISA" samt "Manual till studentdelen DISA".)

I den första delen av rapporten beskrivs syftet med pilotstudien. Sedan presenteras den grammatiska undersökningen i sig, följt av en diskussion om grammatikövninstyper i allmänhet. Därefter följer en översikt över hur dessa typer förekommer i särspråken Engelska, Franska och Tyska. Slutligen diskuteras resultatet av undersökning och dess inverkan på utvecklingen av prototypen.
I den andra delen av rapporten diskuteras möjligheter och begränsningar när det gäller implementering av grammatikövningar, följt av en översiktlig beskrivning av den prototyp som utvecklats inom ramen för pilotstudien.



Grammatisk undersökning
Grammatisk undersökning presenterar den undersökning av grammatikövningar och -prov som delvis ligger till grund för den prototyp som sedan utvecklats. I undersökningen insamlades material i form av gamla grammatikprov och -övningar från Instutitionen för romanska språk (franska), Engelska instutitionen samt Tyska instutitionen. Genom att gå igenom de olika övningarna/proven samt ett antal grammatikböcker fann vi att övningarna/proven kunde delas in i ett antal olika typer som fördelades lite olika i de olika språken. Även den exakta utformningen av övningstyperna varierade mellan språken. I arbetet med prototypen utgick vi från en av de vanligare övningstyperna, lucktest. Den hade flera fördelar, bland annat är det en relativt språkoberoende övningstyp som inte är så svår att implementera.

Teknisk undersökning
Teknisk undersökning presenterar de tekniska och praktiska förutsättningar som finns för att skapa ett undervisningssystem och lärarhjälpmedel som DISA. Dessutom diskuteras fördelar och nackdelar med de olika tillämpningsverktyg, som kan användas för att skapa DISA, som finns tillgängliga på marknaden idag.

Prototypen DISA
Prototypen DISA beskriver den prototyp som vi utvecklat. Beskrivningen består av två delar. Dels en mera översiktlig, dels en mer specifik som tar upp hur man använder prototypen. Prototypen DISA består av två delar, en lärardel och en studentdel samt en styrmodul. Dessutom finns ett fristående lexikon. Studentdelen är beroende av att man i lärardelen skapat övningar och/eller test. Resultaten från test som gjorts i studentdelen kan studeras i lärardelen. De begränsningar som finns för prototypen är dels tekniska, dels teoretiska. Hur man använder prototypen DISA beskrivs utförligt i två appendix i form av två användarmanualer, en för varje del.

Utvecklingsmöjligheter
Utvecklingsmöjligheter för undervisningssystem som DISA diskuteras på ett mer generellt plan. Syftet med DISA och dess struktur redovisas. De olika delar ett undervisningssystem består av beskrivs innehållsmässigt. Sedan följer en beskrivning av det grammatiska innehåll som ska finnas i DISA och hur detta ska representeras.


Sofie Johansson Kokkinakis