@inProceedings{larsson-johansson-2024-kognitivt-349716, title = {Ett kognitivt perspektiv på stöttning av utländska lärares studier i svenska och akademiskt språkbruk med hjälp av ChatGPT}, abstract = {Ett kognitivt perspektiv på stöttning av utländska lärares studier i svenska och akademiskt språkbruk med hjälp av ChatGPT Implementering av AI i utbildning erbjuder betydande potential för att stärka och förbättra andraspråksinlärning. Syftet med denna studie är att utforska hur ChatGPT kan användas som ett pedagogiskt redskap för utländska lärare i deras förvärv av svenska och akademiskt språkbruk. I en teoritriangulering fokuseras användarinteraktionen med ChatGPT med hjälp av Interaction Theory (Mackey & Gass, 2014). Deltagarnas attityder till verktygets användbarhet och dess påverkan på språkinlärning, analyseras utifrån Technology Acceptance Model (TAM) (Liu et al., 2023). Den kognitiva belastningen som är förknippad med användningen av ChatGPT, särskilt i förhållande till användarnas tidigare erfarenheter och kunskapsbas, analyseras med Cognitive Load Theory (CLT) (Sweller et al., 2011). Insamlade data består av bakgrundsinformation om informanter, upplevda för- och nackdelar med användning av ChatGPT samt användning av verktyget för att korrigera ogrammatiska exempelmeningar. Forskningsdesignen är en experimentell studie med en metodkombination av kvantitativa bakgrundsdata samt kvalitativa analyser av studenters användning av ChatGPT som stöd i sina skrivuppgifter. Studiens resultat indikerar en generell positiv attityd till verktyget samt att studenters framgång i användandet av ChatGPT varierar delvis på grund av studenternas metaspråkliga förståelse. Studien är relevant då den fokuserar didaktiska, kognitiva och språkvetenskapliga perspektiv på andraspråksinlärning, med hjälp av AI, i högre utbildning. Referenser Gass, S. M., & Mackey, A. (2014). Input, interaction, and output in second language acquisition. In Theories in second language acquisition (pp. 194-220). Routledge. Liu, G., & Ma, C. (2023). Measuring EFL learners’ use of ChatGPT in informal digital learning of English based on the technology acceptance model. Innovation in Language Learning and Teaching, 1-14. Sweller, J., Ayres, P., Kalyuga, S., Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Intrinsic and extraneous cognitive load. Cognitive load theory, 57-69.}, booktitle = {NordAnd16. Nordens språk som andraspråk, 12-14 juni 2024, Stockholm}, author = {Larsson, Lina and Johansson, Sofie}, year = {2024}, publisher = {Södertörns högskola}, address = {Södertörn}, } @inProceedings{johansson-larsson-2024-leveraging-349717, title = {Leveraging ChatGPT for Language Learning: A Study on Foreign Teachers’ Swedish Acquisition}, abstract = {Leveraging ChatGPT for Language Learning: A Study on Foreign Teachers’ Swedish Acquisition This research explores the utilization of ChatGPT as an innovative tool in teaching Swedish to foreign educators, presenting a significant scholarly contribution to the fields of language learning and educational technology. By integrating theoretical frameworks such as Interaction Theory (Mackey & Gass, 2014), the Technology Acceptance Model (TAM) (Liu et al., 2023), and Cognitive Load Theory (CLT) (Sweller et al., 2011), the study provides a multidimensional analysis of AI’s role in enhancing linguistic proficiency. A mixed-methods approach evaluates ChatGPT’s impact on learners, focusing on cognitive load and language acquisition. Significantly, the findings highlight a potential variation in success linked to the learners’ metalinguistic awareness, suggesting that individuals with a higher understanding of language structure and function may derive greater benefit from AI-assisted learning tools like ChatGPT. This insight contributes original knowledge to the field, indicating that metalinguistic awareness can influence the effectiveness of technological interventions in language learning. The research underscores the need for personalized learning approaches that consider individual differences in metalinguistic competence, pointing towards a more nuanced understanding of AI’s potential in educational settings. By evidencing the correlation between metalinguistic awareness and learning outcomes with AI tools, this study enriches the academic discourse on technology-enhanced language education, offering valuable implications for the development of pedagogical strategies and AI applications tailored to diverse learner profiles.}, booktitle = {Conference book of abstracts. Technology for Second Language Learning conference, October 24-26, 2024, Iowa State University, USA}, author = {Johansson, Sofie and Larsson, Lina}, year = {2024}, publisher = {Iowa State University press}, address = {Iowa}, } @inProceedings{johansson-rogstrom-2022-digitaliserad-326866, title = {Digitaliserad 1700-talstext som lexikaliskt verktyg – utmaningar och möjligheter}, abstract = {Refereegranskat bidrag till NFL-konferensen 2022 i form av poster. Digitaliserad 1700-talstext som lexikaliskt verktyg – utmaningar och möjligheter Sofie Johansson & Lena Rogström Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet Modern lexikografi baseras idag på stora elektroniskt tillgängliga korpusar som kan analyseras med en mängd digitala verktyg. Ett sådant är SPARV (Borin et al. 2016) som möjliggör morfosyntaktisk analys av texter, vilket t.ex. är användbart vid kartläggning och studier av språkbruk på ord-, fras- och meningsnivå. SPARV kan användas vid analys av äldre texter, men för text tillkommen före 1800-talet är den större variationen i stavning fortfarande ett problem, vilket begränsar analyser för t.ex. språkhistoriska ändamål. I vår posterpresentation visar vi hur vi inom projektet Digitalisering av Kungliga Vetenskapsakademiens Handlingar (finansierat av Centrum för Digital Humaniora vid Hum.Fak., Göteborgs universitet) utnyttjar AI och teckenigenkänningsverktyg samt moderna lexikologiska metoder på vetenskaplig text från 1700-talet för att kartlägga framväxten av ett vetenskapligt ordförråd. Vi har t.ex. upprättat ordlistor i syfte att skapa en bild av det ordförråd som användes då och som skiljer sig ifrån dagens språk, antingen ortografiskt eller pragmatiskt. Genom att använda lexikala profiler kan graforden studeras ur ett frekvensbaserat perspektiv samt jämföras med ordlistor med modern svenska. Vi analyserar också materialet i Språkbankens analysverktyg SPARV i syfte att kunna upprätta lexikaliska profiler över såväl specifika subgenrer som författare. I detta arbete är vårt mål att kunna visa hur delar av den ortografiska variationen kan kopplas till KARPs lexikon (Borin et al. 2012) och därigenom förbättra analysmöjligheterna också för texter från 1700-talet. Dessa resultat kan utnyttjas för såväl historisk lexikografi (SAOB.2) som för vår kunskap om fackspråksetablering, vetenskapligt språkbruk och lexikalisk utveckling generellt sett. Referenser Lars Borin, Markus Forsberg, Martin Hammarstedt, Dan Rosén, Roland Schäfer, Anne Schumacher. 2016. Sparv: Språkbanken’s corpus annotation pipeline infrastructure. Proceedings of SLTC 2016. The Sixth Swedish Language Technology Conference. Lars Borin, Markus Forsberg, Leif-Jöran Olsson, and Jonatan Uppström. 2012. The open lexical infrastructure of Språkbanken. In Proceedings of the Eighth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'12), Istanbul: ELRA. 3598-3602 Nyckelord: Fackordförråd;1700-talstext; morfosyntaktisk analys; lexikal profil }, booktitle = {Book of abstracts, NFL, Lund 4-6 maj 2022}, author = {Johansson, Sofie and Rogström, Lena}, year = {2022}, } @inProceedings{randahl-johansson-2022-larares-323073, title = {Lärares professionsspråk på Facebook}, booktitle = {Svenskans beskrivning 38, 4-6 maj 2022, Örebro}, author = {Randahl, Ann-Christin and Johansson, Sofie}, year = {2022}, } @inProceedings{lindholm-johansson-2022-diakroniskt-326865, title = {Ett diakroniskt perspektiv på bedömning av ordkunskap}, abstract = { Anna Lindholm, Sofie Johansson Ett diakroniskt perspektiv på bedömning av ordkunskap I grundskolan möter lärare ständigt nya elever. För att kunna anpassa undervisningen så att eleverna kan mötas på den kunskapsnivå de befinner sig finns därför ett behov av att fastställa elevers kunskaps- och språkutveckling, inte minst om eleverna har ett annat modersmål än svenska. Denna studie fokuserar på innehållet vid ordkunskapsbedömning. Hur länge kan ett bedömningstest användas och anses bedöma modern och aktuell svenska? I studien analyseras DLS ordförståelsetest för åk 4-6 (Järpsten & Taube, 2010). Testet är enligt författarna ”avsett att bedöma kunskaper om ord och deras innebörd och anses vara exempel på ord som elever i aktuella åldrar möter i olika typer av texter”. Testet bedömer receptiv ordkunskap och består av 40 flervalsuppgifter som alla har 3 distraktorer och 1 rätt svar. Det empiriska materialet har samlats in inom ramen för ett avhandlingsprojekt (Författare 2019). På skolan där materialet samlats in var majoriteten av eleverna flerspråkiga. En metodkombination av två olika kvantitativa metoder har använts i studien. Den ena metoden användes för att undersöka ordens förekomst i läromedelstexter och romantexter för den relevanta åldern. Metoden är korpuslingvistisk och undersöker testordens och testalternativens förekomster i korpusar med läromedelstexter (2 miljoner ord) samt romantexter (600 000 ord). Resultatet av metodtillämpningen blev en kategorisering av testorden; ovanliga ord, avancerade ord, tveksamma distraktorer, lexikaliserade fraser och morfosyntaktisk problematik. Den andra metoden användes för att undersöka samband mellan de ovan nämna kategorierna och prestation hos elever med svenska som första- och andraspråk. Signifikanta samband fanns mellan språklig bakgrund och prestation samt mellan språklig bakgrund och de identifierade testordskategorierna. Referenser Järpsten, Birgitta & Taube, Karin (2010). DLS för skolår 4-6 Reviderad utgåva. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget. }, booktitle = {Book of abstracts at ASLA-conference 2022, 7–8 April 2022, Stockholm}, author = {Lindholm, Anna and Johansson, Sofie}, year = {2022}, } @incollection{johansson-olander-2022-amneslitteracitet-323040, title = {Ämneslitteracitet inom skolans naturvetenskap - tolkning av ord för att förstå helheter }, abstract = {Litteracitet har traditionellt beskrivits utifrån människors läs- och skrivförmågor eller förmågan att hantera siffror och enkla problemlösningssituationer i vardagen. I den här antologin tar författarna i stället avstamp i ett vidgat perspektiv på begreppet för att undersöka hur det gestaltar sig inom olika ämnesområden. Genom exempel från olika klassrum och ämnen belyser författarna ämneslitteracitet och ger uppslag till hur lärare kan arbeta för att utveckla och förstärka elevers ämnesspråkliga kunskaper och förmågor. Utgångspunkten är att ämneslitteracitet och ämneskunskaper utvecklas i nära samspel, vilket återspeglas i ett specifikt agerande som tar sig olika uttryck i olika ämnen. Här diskuteras även på vilka sätt som fokus på ämneslitteracitet och ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan medverka till en inkluderande undervisning. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning}, booktitle = {Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning / Anders Jakobsson, Pia Nygård Larsson, Lotta Bergman (red.).}, author = {Johansson, Sofie and Olander, Clas}, year = {2022}, publisher = {Studentlitteratur}, address = {Lund}, ISBN = {9789144152417}, pages = {179--212}, } @inProceedings{randahl-johansson-2020-professionssprak-299937, title = {Professionsspråk på Facebook}, booktitle = {Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14, 18-19 nov 2020}, author = {Randahl, Ann-Christin and Johansson, Sofie}, year = {2020}, publisher = {Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning}, address = {Malmö }, } @inProceedings{olsson-johansson-2020-undersoka-298132, title = {Att undersöka mellanstadieelevers utveckling av ordförråd}, abstract = {I detta bidrag problematiserar vi tillvägagångssätt i skapandet av ett svenskt evidensbaserat ordförrådstest med målgruppen mellanstadieelever. Vi diskuterar vilken kunskap som testas och varför. Nations (2013) receptiva bedömningstest för ordförrådets storlek har använts som inspirationskälla. Ordförrådet är centralt för förståelse av texter och uppgifter elever möter i skolan liksom för förmågan att uttrycka kunskap (se t.ex. Elgort & Nation, 2010). Ordförrådstestet är utprövat för att bland annat användas i forskningsprojekt där elevers utveckling i svenska och engelska undersöks och jämförs mellan elever som följer tvåspråkig undervisning på engelska och svenska, och elever som följer reguljär undervisning på svenska. Preliminära resultat av det initiala vokabulärtest i svenska som genomförts bland elever i årskurs 5 redovisas och diskuteras. Resultaten jämförs mellan 200 elever som följer tvåspråkig undervisning och 120 elever som deltar i reguljär undervisning på svenska. Analysen av ingångsvärden är av stor vikt i forskningsprojektet, inte minst avseende eventuella selektionseffekter, eftersom resultaten kan indikera om det i årskurs 5 finns skillnader i ordförråd mellan elever som följer tvåspråkig undervisning och elever som deltar i reguljär undervisning, och vilka skillnaderna i så fall är. Ordtestets reliabilitet och validitet i det syfte det används i forskningskontexten diskuteras liksom användning av ordtest i skolans undervisning. }, booktitle = {Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14, 19 november 2020.}, author = {Olsson, Eva and Johansson, Sofie}, year = {2020}, } @inProceedings{johansson-2017-binds-279769, title = {Vad binds och reagerar I kemi, bryts i fysik och vad är det för korsning man pratar om I biologi? En beskrivning av lexikala utmaningar i naturkunskapsundervisningen i den flerspråkiga grundskolan. }, abstract = {Forskningsprojektet SALT, (Science and Literacy Teaching), med finansiering från Vetenskapsrådet, syftar till att stödja lärares språkundervisning i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 7-9. I projektet studeras hur litteracitet i en naturvetenskaplig kontext är synlig i klassrummet i två större svenska städer. Forskning visar att kunskap om ordens betydelse är grundläggande för förståelse av innehållet i undervisningen (Saville-Troike, 1984). I detta sammanhang betraktas kunskap om ordens betydelse i ämnesundervisningen som en del av litteracitetsbegreppet. Följande frågeställningar med fokus på ordförråd fokuseras i detta bidrag: hur syns medvetenheten om språkets betydelse för inlärning i undervisningen? Vilken kunskap tror lärare att elever har? Vilken kunskap har de? Ett empiriskt underlag för bedömning av 170 elevers kunskap om 90 ord har skapats under två år då elevernas kunskaper om vokabulären i biologi, fysik och kemi undersöktes. Mer specifikt testades receptiv kunskap om ämnesneutrala skolrelaterade och ämnesrelaterade mångtydiga ord i en naturvetenskaplig kontext. Information om elevernas bakgrund var modersmål, modersmålsundervisning och antal år av undervisning i svenska. Resultat i projektet visar att det finns mycket stora skillnader i resultat som kan kopplas till språklig bakgrund och antal år av undervisning i svenska. Ett annat resultat som också kan återföras till undervisande lärare är mer specifikt vilka ord som är speciellt ut manande för elever genom systematisk utprövning av ord med hjälp av kategorisering enligt en ordtypsmodell av ämnesrelaterade och ämnesneutrala ord (Kanebrant et al.). Exempel på svåra ämnesneutrala skolrelaterade ord är: bestå av, bidra till, egenskaper, ge upphov till, orsakas av och åtgärder. Exempel på svåra ämnesrelaterade mångtydiga ord var: bestående, bindas, bryter, driva, framkalla och gren. I bidraget redogörs för urvalet av testord i kontext samt hur vissa ord byter betydelse mellan ämnen eller har flera betydelser inom ett ämne. }, booktitle = {Varför svenska? Svenskans beskrivning 36. Uppsala, 25–27 oktober 2017 }, author = {Johansson, Sofie}, year = {2017}, } @inProceedings{johansson-etal-2019-lexical-284330, title = {Lexical diversity and mild cognitive impairment}, abstract = {This paper explores the role that various lexical-based measures play for differentiating between individuals with mild forms of cognitive impairment (MCI) and healthy controls (HC). Recent research underscores the importance of language and linguistic analysis as essential components that can contribute to a variety of sensitive cognitive measures for the identification of milder forms of cognitive impairment. Subtle language changes serve as a sign that an individual’s cognitive functions have been impacted, potentially leading to early diagnosis. Our research aims to identify linguistic biomarkers that could distinguish between individuals with MCI and HC and also be useful in predicting MCI.}, booktitle = {Proceedings of the 10th International Conference of Experimental Linguistics, 25-27 September 2019, Lisbon, Portugal}, editor = {Antonis Botinis}, author = {Johansson, Sofie and Lundholm Fors, Kristina and Antonsson, Malin and Kokkinakis, Dimitrios}, year = {2019}, publisher = {ExLing Society}, address = {Athens, Greece}, ISBN = {978-618-84585-0-5}, } @inProceedings{johansson-olander-2017-bedomning-279764, title = {Bedömning av en- och flerspråkiga elevers ordförståelse i naturvetenskapliga ämnen.}, abstract = {Forskningsprojektet SALT, (Science and Literacy Teaching), med finansiering från Vetenskapsrådet, syftar till att stödja lärares språkundervisning i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 7-9. En av de utmaningar som lärare ställs inför är att använda ett språkbruk som stöttar elevernas lärande. Beroende på vilken utvecklings- och kunskapsnivå eleverna befinner sig på både språkligt och innehållsmässigt så krävs att undervisningen anpassas för att vara effektiv, jmf. ”zone of proximal development” (ZPD), Vygotsky (1978). I flera internationella studier har det konstaterats att elevers kunskaper över tid (2000 till 2012) i bl.a. läsförståelse och naturvetenskapliga ämnen försämras (OECD Pisa, 2015). För att vara framgångsrik i sitt läsande behöver elever förstå samanhang vilket bland annat bygger på kunskap om orden i texterna. Syftet med SALT-projektet är dels att bedöma elevers kunskaper om skolrelaterade och ämnesrelaterade mångtydiga ord, dels att informera lärare om empiriskt belagda språkliga utmaningar i det naturvetenskapliga språket samt hur undervisningen kan anpassas efter individuella skillnader. Lärarna utveckling över tid analyseras genom en utvecklingsmodell av Clarke & Hollingsworth (2002). Forskningsfrågor som behandlas i detta paper är; vilka ord utgör utmaningar för eleven och huruvida det finns något samband mellan bakgrundsfaktorer och ordkunskap. Bakgrundsfaktorer som studeras är; modersmål, undervisning i svenska som andraspråk, modersmålsundervisning, födelseland och startålder. Under ett år har fem ordtester i biologi, kemi och fysik utförts i två större städer i Sverige på elever i årskurs 7 och 8 med svenska som första eller andraspråk. Vi kommer att redovisa starka samband som har identifierats mellan resultat och elever som är födda utomlands och mellan resultat och elever som inte är födda i Sverige. Strategier, tillvägagångssätt och metoder i samband med testens konstruktion enligt en ordtypsmodell där ord klassificeras efter frekvens och spridning i läromedel från högstadiet i naturvetenskapliga ämnen (Kanebrant et al., 2015) kommer också att beskrivas.}, booktitle = {Paper presenterat på 13:e konferensen om Nordens språk som andraspråk, NordAnd, Vaasa, 7-9 June, 2017}, author = {Johansson, Sofie and Olander, Clas}, year = {2017}, } @inProceedings{johansson-lyngfelt-2019-ordforstaelsens-279779, title = {Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga ämnen}, abstract = {Forskningsprojektet SALT, (Science and Literacy Teaching), med finansiering från Vetenskapsrådet, syftar till att stödja lärares språkundervisning i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 7-9. I flera internationella studier har det konstaterats att elevers kunskaper över tid (2000-2012) i bl.a. läsförståelse och naturvetenskapliga ämnen försämras (OECD Pisa, 2015). Forskning visar att kunskap om ordens betydelse är grundläggande för förståelse av innehållet i undervisningen (Saville-Troike 1984). Forskningsfrågan i denna delstudie är om det finns ett samband mellan ordkunskap och läsförståelse i en naturvetenskaplig skolkontext. I studien användes ett ordkunskapstest för att bedöma den receptiva kunskapen om ämnesrelaterade ord i naturvetenskap. Ett läsförståelsetestet för att besvara frågor om textrelaterad, associativ och interaktiv textrörlighet, enligt textrörlighetsbegreppet (Linder et al. 2010). I studien har mixed methods tillämpats då ordkunskapstestet var kvantitativt och läsförståelsetestet kvalitativt. 80 en- och flerspråkiga elever från fyra högstadieklasser i årskurs 9 i två större städer i Sverige deltog i studien. Samband mellan ordkunskap och läsförståelse har undersökts genom statistisk klusteranalys. Resultatet visar olika indelningar av elevgrupper där alla har god eller mycket god kunskap om ord. Eleverna grupperas på olika sätt beroende på vilken typ av textrörlighet som avses. Textrelaterad rörlighet behärskar 75% av eleverna. Associativ rörlighet och interaktiv rörlighet behärskar 40% av eleverna. Korrelation mellan god ordkunskap och läsförståelse är tydlig, framför allt gällande associativ och interaktiv textrörlighet. Linder, C., Östman, L., Roberts, D. A., Wickman, P. O., Ericksen, G., & MacKinnon, A. (2010). Scientific literacy and students’ movability in science texts. In Exploring the landscape of scientific literacy (pp. 84-99). Routledge. Saville‐Troike, Muriel (1984). What really matters in second language learning for academic achievement? TESOL quarterly, 18(2), 199-219. PISA (2015). 15-åringars kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internationella-studier/pisa/svenska-elever-battre-i-pisa-1.255083 }, booktitle = {Presentation på NordAnd-konferensen, 27-29 maj 2019, København}, author = {Johansson, Sofie and Lyngfelt, Anna}, year = {2019}, } @incollection{johansson-lindberg-2019-development-279755, title = {The Development of Swedish Receptive Vocabulary in CLIL: A Multilingual Perspective}, abstract = {The fact that parallel English and Swedish data were collected on two consecutive occasions in the CLISS project offers a unique opportunity to compare the effects of CLIL in terms of English as well as Swedish language development on a longitudinal basis. A substantial proportion of the students taking part in the CLISS project were second language (L2) speakers of Swedish, which from a multilingual perspective makes such comparisons even more interesting. This chapter concerns vocabulary development with a special focus on L2 Swedish students in CLIL. Before turning to the field of L2 vocabulary development and the actual study, we will give a brief background of English in multilingual Sweden, the recently adopted Swedish Language Act, and multilingual students in CLIL.}, booktitle = {Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools}, editor = {Liss Kerstin Sylvén.}, author = {Johansson, Sofie and Lindberg, Inger}, year = {2019}, publisher = {Multilingual Matters}, address = {Bristol. UK}, ISBN = {978-1-78892-240-1}, pages = {236--258}, } @incollection{johansson-ohlsson-2019-visualizing-279741, title = {Visualizing Vocabulary: An Investigation into Student Assignments in CLIL and Non-CLIL Contexts}, abstract = {This chapter describes the investigation of texts written in the students’ first language (L1) by CLIL and non-CLIL students participating in the CLISS project during their three-year upper secondary school period. The focus is on academic language proficiency in Swedish, where the practices of certain linguistic features characterizing academic texts are examined. The study includes 520 texts and the aim is to visualize, that is, to illustrate, various aspects of the vocabulary which are believed to be characteristic of the text genres of the essays, and examine the students’ productive vocabulary in written assignments by using quantitative measures. For this purpose, corpus linguistic methods have been applied to identify two features in academic prose, namely the use of nominalizations and verbs in the passive tense (Schleppegrell, 2004). In addition, lexical profiling (Nation & Anthony, 2016), identifying some of the most frequent words in Swedish, was carried out to visualize the general vocabulary and to explore to what degree the students’ vocabulary contains the most frequent and common words or if, and to what extent, they use lowfrequency words. Combining these two methods is beneficial when examining the vocabulary in the students’ texts. The results are reported as the means of the two student groups and analyzed statistically. A qualitative analysis of texts from two individual students is also provided.}, booktitle = {Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools}, editor = {Liss Kerstin Sylvén.}, author = {Johansson, Sofie and Ohlsson, Elisabeth}, year = {2019}, publisher = {Multilingual Matters}, address = {Bristol, UK}, ISBN = {978-1-78892-240-1}, pages = {216--235}, } @inProceedings{lyngfelt-johansson-2018-students-279778, title = {Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text Comprehension.}, abstract = {The study aims at investigating the meaning of texts as resources for learning in science education at secondary school. Here this means focus on the interrelation of knowledge in vocabulary, and ability to comprehend a science text, in a multilingual school setting at grade nine. The study is a part of a larger-scale project, Science and Literacy Teaching (2014-2017). Framework Even if vocabulary strength predicts the speed and security with which students learn the meanings of unfamiliar words, the students’ knowledge of words grows less through any process of inferring their meanings, one by one, based on the sentences in which they arise, than as a product of learning more generally about the contexts in which they arise (Axelsson, 2002). Consequently, students need to read lots of complex texts – texts that offer them new language, new knowledge and new modes of thoughts. As Hirsch puts it, reading deficit is integrally tied to knowledge deficit (Hirsch, 2011). Ability to read and understand texts in science could also be considered to be important from a variety of democratic perspectives (Cobern, 2005). }, booktitle = {Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018.}, author = {Lyngfelt, Anna and Johansson, Sofie}, year = {2018}, } @inProceedings{johansson-2017-vilka-279774, title = {Vilka ord förstår en- och flerspråkiga högstadieelever i naturvetenskapliga ämnen? }, booktitle = {Populärvetenskaplig presentation på Bokmässan i Göteborg 2017.}, author = {Johansson, Sofie}, year = {2017}, } @edited_book{vatvedtfjeld-etal-2017-academic-261891, title = {Academic Language in a Nordic Setting - Linguistic and Educational Perspectives}, abstract = {In 2013, a Scandinavian research network, “Language Use in Nordic Academic Settings” (LUNAS) was formed. The network, which was funded by Nordplus, unites researchers from Denmark, Norway and Sweden working in the fields of lexicography, computational linguistics, second language acquisition, and di-dactics in second language teaching. The main purpose of the network has been to share information and experiences on academic language use in the Scandi-navian countries in educational settings and in research, but of equal im-portance is to identify common issues and interests within the field and to ben-efit from joint efforts in language resource development and research. In May 2016, the LUNAS network organized a large international conference at the University of Copenhagen on academic language use and academic literacies from a multilingual perspective in Nordic educational contexts. The articles presented in this volume show some of the results of the cooperation within the LUNAS network since 2013, but also present research from invited guests and other researchers interested in these topics. }, editor = {Vatvedt Fjeld, Ruth and Hagen, Kristin and Henriksen, Birgit and Johansson, Sofie and Olsson, Sussi and Prentice, Julia}, year = {2017}, publisher = {University of Oslo}, address = {Oslo}, ISBN = {1890-9639}, } @inProceedings{johansson-olander-2023-supporting-349723, title = {Supporting Second Language Learners in Science Education: Insights from a Science and Literacy Teaching Project}, abstract = {Supporting Second Language Learners in Science Education: Insights from a Science and Literacy Teaching Project Due to the recent surge of immigration to Sweden, it is estimated that approximately 25% of students aged 7-19 are second language learners. This heterogeneous group of students poses a challenge for teachers across all subjects, due to diverse individual differences, varying levels of language proficiency and the unique linguistic characteristics of each subject. Enhancing science literacy can be facilitated by incorporating a focus on comprehending words in context, as proposed by Logan and Kieffer (2021). Furthermore, functional science literacy, as defined by Norris and Phillips (2003), encompasses not only an understanding of science terms, but also the ability to effectively communicate, read, and write using these terms in non-technical settings. The project, Science and Literacy Teaching (SALT), funded by the Swedish Research Council, attempted to identify the best strategies for supporting science teachers in working with second language learners. A model of word types was constructed, drawing upon the categorization of words into everyday common words, academic words, and scientific words, as proposed by scholars such as Nation (2013), Hulstijn (2012) among others. In order to assess the vocabulary difficulties faced by both first language (L1) and second language (L2) students, a sample of 232 participants was administered vocabulary tests that consisted of seven types of words. Three of these word types were neutral in terms of subject matter, while the other four were subject-specific and drawn from textbook texts in the fields of biology, physics, and chemistry. The tests were designed to examine students' receptive knowledge of the words, including their forms, meanings, and usage in authentic contexts. The tests involved matching test words with their correct meanings or synonyms in order to evaluate the depth of students' knowledge. We found that there are four types of word groups that require special attention from teachers. In summary, L2-students had particular challenges with general language comprehension, such as academic words and homonymous words with subject-specific meanings. These types of words were not difficult for L1 students. Finally, all students had difficulty with homonymous words with academic and subject-specific meanings, as well as general subject-related words that were new to all students. The research sheds light on the difficulties faced by second language learners in science education and informs strategies for their support, contributing to the field of multilingualism. Hulstijn, J.H. (2012). The construct of language proficiency in the study of bilingualism from a cognitive perspective. Bilingualism, 15(2), Cambridge. Logan, J. K., & Kieffer, M. J. (2021). Investigating the longitudinal and concurrent relationships between polysemous word knowledge and reading comprehension among Spanish-English bilingual middle school students. Reading and Writing, 34, 301-335. Nation I.S.P. (2013), Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge. Applied Linguistics. Cambridge University Press. Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, 87(2), 224-240.}, booktitle = {Book of abstracts. Eurosla conference 2023, 30 August-2 September 2023, Birmingham, United Kingdom}, author = {Johansson, Sofie and Olander, Clas}, year = {2023}, publisher = {Birmingham university}, address = {Birmingham}, } @inProceedings{olander-johansson-2023-rendering-349719, title = {Rendering of Words - Students´ Meaning making}, abstract = {Rendering of Words - Students´ Meaning making Several scholars (e.g., Martin & Veel, 1998; Seah et al., 2014) have emphasized that language usage in school science contexts may be characterized by high lexical density, abstraction, and technicality. In addition, the language in science classrooms has, according to Lemke (1990) specific characteristics related to the use of words, grammar, and semantic patterns that may be a particularly challenging issue. At the word-level, following Nation (2013) language use in science can be grouped into three categories: (a) science-exclusive words; concepts (e.g. allopatric, exothermic reaction, and force, (b) words found both in science and elsewhere, but with different meanings; homonyms (e.g. adapt, cycle, and energy), and (c) general academic words (e.g. converted, proceeds, and originates). All types of words are important in meaning making of science in order to appropriate the semantic pattern of how science is communicated in classrooms. In other words, teachers must understand how language influences learning and develop strategies to enhance students’ successful appropriation of scientific language in the continuum between daily and scientific registers and increase the students’ discursive awareness and mobility in relation to content and language (Authors, 2019; Schleppegrell, 2016). Starting with the triadic idea from, among others, Nation (2013) have Authors (2019) developed a more fine-grained categorization with two main parts with three subcategories each. These are a) content neutral words divided in 1) common words (e.g. talk); 2) unusual words (e.g. disappointment) and 3) general academic words (e.g. consider) and b) content related words divided in 4) homonyms (e.g. pressure); 5) content-typical words (e.g. pollution) and 6) content-specific words (e.g. photosynthesis). Aim and question The aim of this project is to investigate language related issues in relation to meaning making of school science in multilanguage settings. This is done through a multidisciplinary and quantitative approach in Swedish secondary schools. The specific research question focused is: what kind of words are challenging for students with Swedish language background and students with other language backgrounds. Method Methodology Meaning making of words was estimated through four different web-based vocabulary tests given to 232 students grade 7-9. Each test had 15 words selected from the textbook that the actual class would study two weeks later. One sentence was chosen, in which one word was made bold and the students were given four alternative suggestions as synonyms. The words belonged to five of the six categories mentioned above (common words was excluded) and academic/official dictionaries was used to categorize the words. Example of words in the textbooks that we chose were: 2) unusual words (e.g. contemplate); 3) general academic words (e.g. process); 4) homonyms (e.g. solution); 5) content-typical words (e.g. indicator) and 6) content-specific words (e.g. symbiosis). In addition, the students were asked about their first language and how long time they studied in Swedish school. This data made it possible to calculate potential significant differences between groups and categories of words. Expected Outcomes Findings On a general level, significant differences were found between the performance of students with Swedish as mother tongue and those with other mother tongues and within the group that arrived in Sweden later than school start. When focusing types of words, we first found a need to differentiate our previous model for interpretation of homonyms (group 4) into to two subcategories: 4a) colloquial but content related words and 4b) academic and content specific words. We found significant differences between Swedish as mother tongue and not were seen towards two categories: 3) general academic words (e.g. cause and consist of) and 4a) colloquial but content related words (e.g. pass and branch). Difficult word categories for all students were: academic and content-related words (e.g. trait and process) and academic and content-typical words (e.g. occur and indicator). It is not surprising that students with another mother tongue that Swedish score less on a general vocabulary test. It has been shown before but it indicates that the test is reliable. Conclusion/discussion The main contribution of this study is that it points towards types of words that are extra hard for the students to make meaning of. We argue that with respect to students with another mother tongue than the language of instruction it is especially important to give attention to the words that belong to the category general academic words. These general academic words are important in the science classroom since they are the “glue”, or connectors (Gibbons, 2003), between the concepts, and a scientific explanation is incomprehensible without the connectors that bind concepts (Silseth, 2018). It is hard to make sense of the important concepts without words like consist of or because. Therefore, science teaching should emphasize these words along with the concepts. References Gibbons, P. (2003). Mediating language learning: Teacher interactions with ESL students in a content-based classroom. Tesol Quarterly, 37, 247–273. Lemke, J. L. (1990). Talking Science: Language, Learning, and Values. Norwood, NJ: Ablex London: Routledge. Martin, J. R., & Veel, R. (1998). Reading science: Critical and functional perspectives on discourses of science. London: Routledge. Nation, I. S. (2013). Learning vocabulary in another language Google eBook. Cambridge University Press. Seah, L. H., Clarke, D. J., & Hart, C. E. (2014). Understanding the language demands on science students from an integrated science and language perspective. International Journal of Science Education, 36(6), 952–973. Silseth, K. (2018). Students’ everyday knowledge and experiences as resources in educational dialogues. Instructional Science, 46(2), 291-313}, booktitle = {ECER programme conference 2023, Glasgow, UK, 21-15 August 2023}, author = {Olander, Clas and Johansson, Sofie}, year = {2023}, } @inProceedings{johansson-olander-2023-supporting-349721, title = {Supporting Second Language Learners in Science Education: Insights from a Science and Literacy Teaching Project}, abstract = {Supporting Second Language Learners in Science Education: Insights from a Science and Literacy Teaching Project Due to the recent surge of immigration to Sweden, it is estimated that approximately 25% of students aged 7-19 are second language learners. This heterogeneous group of students poses a challenge for teachers across all subjects, due to diverse individual differences, varying levels of language proficiency and the unique linguistic characteristics of each subject. Enhancing science literacy can be facilitated by incorporating a focus on comprehending words in context, as proposed by Logan and Kieffer (2021). Furthermore, functional science literacy, as defined by Norris and Phillips (2003), encompasses not only an understanding of science terms, but also the ability to effectively communicate, read, and write using these terms in non-technical settings. The project, Science and Literacy Teaching (SALT), funded by the Swedish Research Council, attempted to identify the best strategies for supporting science teachers in working with second language learners. Method A model of word types was constructed, drawing upon the categorization of words into everyday common words, academic words, and scientific words, as proposed by scholars such as Nation (2013), Hulstijn (2012) among others. In order to assess the vocabulary difficulties faced by both first language (L1) and second language (L2) students, a sample of 232 participants was administered vocabulary tests that consisted of seven types of words. Three of these word types were neutral in terms of subject matter, while the other four were subject-specific and drawn from textbook texts in the fields of biology, physics, and chemistry. The tests were designed to examine students' receptive knowledge of the words, including their forms, meanings, and usage in authentic contexts. The tests involved matching test words with their correct meanings or synonyms in order to evaluate the depth of students' knowledge. Expected Outcomes We found that there are four types of word groups that require special attention from teachers. In summary, L2-students had particular challenges with general language comprehension, such as academic words and homonymous words with subject-specific meanings. These types of words were not difficult for L1 students. Finally, all students had difficulty with homonymous words with academic and subject-specific meanings, as well as general subject-related words that were new to all students. This research provides insights into the challenges that second language learners face in science education, and the findings can inform the development of pedagogical strategies to support their learning. By addressing these challenges, the research makes a contribution to the field of multilingualism by improving our understanding of how to support second language learners in acquiring science literacy. References Hulstijn, J.H. (2012). The construct of language proficiency in the study of bilingualism from a cognitive perspective. Bilingualism, 15(2), Cambridge. Logan, J. K., & Kieffer, M. J. (2021). Investigating the longitudinal and concurrent relationships between polysemous word knowledge and reading comprehension among Spanish-English bilingual middle school students. Reading and Writing, 34, 301-335. Nation I.S.P. (2013), Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge. Applied Linguistics. Cambridge University Press. Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, 87(2), 224-240.}, booktitle = {Proceedings of European educational research association}, author = {Johansson, Sofie and Olander, Clas}, year = {2023}, pages = {2}, } @inProceedings{larsson-johansson-2024-svenskundervisningen-349718, title = {AI i svenskundervisningen för utländska akademiker på högskolenivå – en möjlighet till stöttning eller ett hinder?}, abstract = {AI i svenskundervisningen för utländska akademiker på högskolenivå – en möjlighet till stöttning eller ett hinder? Implementering av generativ AI i utbildningskontexter erbjuder betydande potential för att stärka och diversifiera lärandet inom andraspråkstillägnelse. Syftet med detta bidrag är att presentera ett projekt om hur ChatGPT kan fungera som ett pedagogiskt redskap för internationella lärare i deras förvärv av svenska och akademiskt språkbruk. Forskningsfrågor är 1) Hur fungerar instruktioner och interaktion med ChatGPT? 2) Vilka attityder har studenter till användbarhet och möjligheter att få hjälp och förbättra sin svenska och sitt akademiska språkbruk med hjälp av ChatGPT? En teorikombination används som utgångspunkt i studien. Dels fokuseras användarinteraktionen med ChatGPT med hjälp av Interaction Theory (Mackey & Gass, 2014). Dels fokuseras deltagarnas attityder till verktygets användbarhet och dess påverkan på deras språkinlärning, vilket analyseras utifrån Technology Acceptance Model (TAM) (Montrul & Perpiñán, 2011). Insamlade data består av enkätdata med bakgrundsinformation om informanter, upplevda för- och nackdelar med användning av ChatGPT samt användning av verktyget för att korrigera ogrammatiska exempelmeningar. Forskningsdesignen är en experimentell studie med en metodkombination av kvantitativa bakgrundsdata samt kvalitativa analyser av studenters användning av ChatGPT som stöd i sina skrivuppgifter. Genom metodkombinationen illustreras olika perspektiv på studentens användning och nytta av verktyget. Resultaten i studien visar studenters varierande framgång i användandet av ChatGPT. Verktyget uppfattas av majoriteten som ett stöd, men fungerar enligt vår analys bättre för de studenter som har uppnått en viss språklig kunskapsnivå. Dessutom verkar studenternas metaspråkliga förståelse ha relativt stor betydelse för framgång. Referenser Gass, S. M., & Mackey, A. (2014). Input, interaction, and output in second language acquisition. In Theories in second language acquisition (pp. 194-220). Routledge. Montrul, S., & Perpiñán, S. (2011). Assessing differences and similarities between instructed heritage language learners and L2 learners in their knowledge of Spanish tense-aspect and mood (TAM) morphology. Heritage Language Journal, 8(1), 90-133. }, booktitle = {Book of abstracts SMDI konferens}, author = {Larsson, Lina and Johansson, Sofie}, year = {2024}, } @inProceedings{johansson-2024-amneslitteracitet-349714, title = {Ämneslitteracitet och utmaningar i läromedel för högstadieelever med heterogen språklig bakgrund – ett exempel från biologiämnet}, abstract = {Ämneslitteracitet och utmaningar i läromedel för högstadieelever med heterogen språklig bakgrund – ett exempel från biologiämnet Den aktuella studien syftar till att belysa utmaningar för elever med en heterogen språklig bakgrund i ämnesspecifika läromedelstexter inom naturorienterande ämnen i högstadiet. Begreppet ämneslitteracitet refererar till elevernas förmåga att förstå och använda ämnesspecifika språkliga uttryck och begrepp. Enligt Lemke (1990) innebär ämneslitteracitet förmågan att kunna avkoda, förstå och använda ämnesspecifika språkliga och textmässiga uttryck. Detta inkluderar behärskandet av ämnesspecifika termer och begrepp samt förståelsen för de språkliga och retoriska konventioner som är relevanta inom ämnet. Även Gee (2014) beskriver olika former av litteracitet och betonar vikten av att vara ämneslitterat i kontexter då elever måste tillägna sig ny språklig och ämnesrelaterad kunskap. För elever med olika språklig bakgrund kan det komplexa ämnesspråket inom naturvetenskapliga ämnen utgöra en särskild utmaning. Detta beror på att ämnesspråket ofta är abstrakt, opersonligt och informationstätt. Halliday och Hasan (2006) har utvecklat Systemisk-funktionell lingvistik (SFL) för att beskriva karakteristiska kännetecken för ämnestexter samt vad språket ska användas till, vilket är en funktionell språksyn (Hajer, 2003). Hajer har också refererat till klassrumsstudier där ämneslärare är medvetna om att elevers språkliga kunskaper på andraspråket är otillräckliga vilket medför att de förenklar sitt språk och språket i läromedel. Därmed begränsas även innehållet och språkinlärningsmiljön stort (Hajer, 1996; Short & Boyson, 2004). Det finns både fördelar och nackdelar med att använda alltför förenklade läromedel eftersom utvecklingen av ämneslitteracitet förutsätter att eleven exponeras för det autentiska språket i ämnestexter. I denna studie jämförs två läromedelstexter, en originaltext och en förenklad text, om ”ögat”. Texterna kommer från samma förlag och analyseras med avseende på läromedeltexternas språkliga och ämnesmässiga karaktär. Teoretiska utgångspunkter för studien är användningen av ett skolrelaterat språkbruk i en ämnesspecifik kontext där både termer och begrepp fokuseras, men också språket som kommunikationsmedel för att förmedla kunskap (Johansson & Olander, 2022). För analysen av texter används en metodkombination: I en kvantitativ korpuslingvistisk och lexikometrisk analys undersöks ordfrekvenser, kontext och mönster och i en kvalitativ lexikogrammatisk analys studeras dimensionerna nominal-verbal, specifik-allmän, abstrakt- konkret, beskrivna av Hellspong och Ledin (1997). Preliminära resultat i den kvantitativa delen av studien visar att den förenklade texten inte uppvisar någon större skillnad i meningslängd eller ordlängd. Däremot är hälften av innehållet borttaget i den förenklade texten. Texterna skiljer sig inte heller åt vad gäller nominalkvot eller läsbarhetsindex, däremot uppvisar den förenklade texten en större ordvariation, vilket är förvånande eftersom en svårare text bör ha högre ordvariation. I den lexikogrammatiska analysen kan man observera i dimensionen nominal-verbal, att det finns fler och längre nominalfraser i originaltexten. Båda texterna har en specifik och abstrakt stil snarare än en allmän och konkret stil. Det finns en del formuleringar som inte är särskilt förenklade, t.ex. där ny fakta introduceras initialt i en mening istället för finalt. Studien är av relevans för konferensens tema då det fokuserar på (ämnes)språk och hur kunskap kommuniceras i en text. Referenser Gee, J. P. (2014). Literacy and education. Routledge. Hajer, M. (1996). Leren in een tweede taal. Interactie in vakonderwijs aan een meertalige mavo-klas. Groningen: Wolters Noordhoff. (Dissertation: “Learning through a second language”.) Halliday, M. A., & Hasan, R. (2006). Retrospective on SFL and literacy. Language and literacy: Functional approaches, 15- 44. Hellspong, L., & Ledin, P. (1997). Vägar genom texten: handbok i brukstextanalys. Johansson, Sofie & Clas Olander 2022. Ämneslitteracitet inom skolans naturvetenskap - tolkning av ord för att förstå helheter. I: Jakobsson, Anders, Pia Nygård Larsson & Lotta Bergman (red.), Ämnerslitteracitet och inkluderande undervisning. Lund: Studentlitteratur, s. 179–212. Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Ablex Publishing Corporation, 355 Chestnut Street, Norwood, NJ 07648 (hardback: ISBN-0-89391-565-3; paperback: ISBN-0-89391-566-1). Short, D. & Boyson, B. (2004). Creating Access: Language and Academic Programs for Secondary Newcomers. McHenry, IL: Delta Systems.}, booktitle = {ASLAs skriftserie}, author = {Johansson, Sofie}, year = {2024}, publisher = {ASLA konferensproceedings}, address = {Högskolan i Falun}, } @inProceedings{olsson-etal-2024-exploring-341980, title = {Exploring English Writing Proficiency among Grade 9 Students in Sweden through Automated Text Analysis of National Test Essays from 2000 to 2022}, abstract = {In this presentation we outline a planned research project with the purpose of gaining in-depth knowledge of Swedish students' writing proficiency in English, as this information is essential for future English education and for supporting teachers' assessment of writing proficiency. The project has three aims: 1) Create a corpus of 4000 student texts, collected between 2000 and 2022 from the Writing section of the National Test of English for school year 9, including the teacher-assigned ratings. 2) Identify potential changes in linguistic and textual characteristics of students’ writing competence over twenty years. 3) Determine which linguistic features most strongly predict teachers’ holistic ratings of student texts. NLP tools (e.g., TAALES and TAACO) will be used to investigate central aspects of writing quality including lexical sophistication and diversity, syntactic complexity and cohesion. We intend to employ statistical analyses on the data, such as factor analysis, regression analysis, and structural equation modeling. In addition to providing essential information for English education at the policy level regarding changes in writing proficiency over time, the results will indicate how automated text analysis tools may support and complement teachers’ holistic assessment of writing proficiency. }, booktitle = {Language Testing Research Colloquium, Innsbruck 3 juli 2024}, author = {Olsson, Eva and Borger, Linda and Johansson, Sofie}, year = {2024}, } @inProceedings{rogstrom-johansson-2023-kungliga-335970, title = {Kungliga Vetenskapsakademiens Handlingar som digitaliserad lexikalisk resurs. Fyra pilotstudier i historiskt ordförråd.}, booktitle = {Nordiska studier i lexikografi 16. Rapport från 16:e konferensen om lexikografi i Norden Lund 27–29 april 2022}, author = {Rogström, Lena and Johansson, Sofie}, year = {2023}, publisher = {Nordiska föreningen för lexikografi och Meijerbergs institut för svensk etymologisk forskning}, address = {Lund och Göteborg }, ISBN = {978-91-986791-5-1}, } @techreport{johansson-2018-nyanlandas-279730, title = {Nyanländas språkinlärning : Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter}, abstract = {Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas lärande deltog universitetsadjunkter, universitetslektorer, doktorander och forskare i projekt i meriterings- och kompetensutvecklingssyfte. Även om satsningens fokus var gemensamt så var spridningen på projektens enskilda inriktningar varierande. Resultatet blev ett projekt som behandlade undervisning i svenska för nyanlända på Mammaforum. En användarstudie analyserade nyanlända studenters användning av Lexin i undervisning i svenska för akademiker. En tredje studie ägde rum i en grundskola med högre andel elever med utländsk bakgrund än riksgenomsnittet där genrepedagogik tillämpades. I projektet analyserades grammatiska strategier i svensk-undervisningen. Det fjärde projektet handlade om en uppföljning av fortbildningssatsningen ”Nyanlända i skolan” och hur den implementerades av lärare och skolledare i skolan. Det femte projektet behandlade en modul i läslyftet, grundläggande litteracitet för nyanlända elever. I denna rapport beskrivs projektarbetet som pågick under våren 2017.}, author = {Johansson, Sofie}, year = {2018}, publisher = {Göteborgs universitet}, } @misc{hult-etal-2018-lexin-272017, title = {Lexin - ett stöd i språkutvecklingen hos nyanlända?}, author = {Hult, Ann-Kristin and LaBontee, Richard and Johansson, Sofie}, year = {2018}, publisher = {Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet}, address = {Göteborg}, pages = {11--30}, } @inProceedings{johansson-2016-ordforradet-279776, title = {Ordförrådet i läromedel och ordtypsmodeller. Beskrivning av en ny ordtypsmodell. }, abstract = {Detta bidrag behandlar analys av ordförrådet i grundskolans läromedel. Med inspiration från Nations (2012) forskning om andraspråksinlärares ordinlärning har även forskning om ordförrådet i svenska läromedel i åtta olika ämnen genomförts (Lindberg & Johansson Kokkinakis, 2007). Bland annat utvecklades en ordtypsmodell för att kategorisera orden i läromedlen. Vidare har även ordförrådstester med utgångspunkt från ämnestexterna skapats och används fortfarande i flera skolrelaterade sammanhang. Den ovan nämnda ordtypsmodellen används idag i undervisning för att skapa en medvetenhet hos lärare och elever om hur man kan kategorisera ord i ämnestexter för att urskilja ämnesneutrala och ämnesrelaterade ord i läromedelstexter. Syftet med denna form av indelning av ord är att vissa ord kan innebära en särskild utmaning för andraspråksinlärare och därför bör studeras och beskrivas ytterligare. Dessutom kan ordkunskapstester med fokus på en speciell typ av ord utformas med större precision. En vidareutveckling av den ordtypsmodell som beskrivs i Lindberg & Johansson Kokkinakis (2007) har skett under senare år (Kanebrant et al. 2015). I vidareutvecklingen beskrivs en kategorisering av orden mer detaljerat. I detta bidrag kommer skillnader mellan den äldre och den nyare modellen att belysas. De grupper av ord som utgör störst utmaningar för andraspråksinlärare, t.ex. skolrelaterade ord samt homonyma ord (med vardagliga och ämnesspecifika betydelser) diskuteras och exemplifieras med resultat från utförda ordkunskapstester på elevers receptiva kunskap om orden. Referenser Lindberg Inger & Johansson Kokkinakis Sofie, OrdiL- En kartläggning av ordförrådet i läromedel. Rapporter om svenska som andraspråk, ROSA 8, Göteborgs universitet. Nation, I. S. P, 2012, Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press. Kanebrant Erik, Heimann Mühlenbock Katarina, Johansson Kokkinakis Sofie, Jönsson Arne, Liberg Caroline, af Geijerstam Åsa, Wiksten Folkeryd Jenny, Falkenjack Johan T-MASTER -- A tool for assessing students' reading abilities, Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2015), Lisbon, Portugal, 2015. }, booktitle = {Posterpresentation vid Svenskans beskrivning 35, Göteborg, 11-13 May 2016.}, author = {Johansson, Sofie}, year = {2016}, } @inProceedings{johansson-2018-students-279777, title = {Students’ perception of a science text: a study on the interrelation of vocabulary and text comprehension}, abstract = {Aim The study aims at investigating the meaning of texts as resources for learning in science education at secondary school. Here this means focus on the interrelation of knowledge in vocabulary, and ability to comprehend a science text, in a multilingual school setting at grade nine. The study is a part of a larger-scale project, Development of Scientific Literacy (2014-2017). Framework Even if vocabulary strength predicts the speed and security with which students learn the meanings of unfamiliar words, the students’ knowledge of words grows less through any process of inferring their meanings, one by one, based on the sentences in which they arise, than as a product of learning more generally about the contexts in which they arise (Axelsson, 2002). Consequently, students need to read lots of complex texts – texts that offer them new language, new knowledge and new modes of thoughts. As Hirsch puts it, reading deficit is integrally tied to knowledge deficit (Hirsch, 2011). }, booktitle = {Paper presented at NERA, Oslo, 8-10 March 2018. }, author = {Johansson, Sofie}, year = {2018}, } @article{johansson-etal-2017-bilingual-262222, title = {A Bilingual Academic Word List: The Merging of a Norwegian and a Swedish List}, journal = {Oslo Studies in Language}, author = {Johansson, Sofie and Hagen, Kristin and Bondi Johannessen, Janne}, year = {2017}, volume = {9}, number = {3}, pages = {147--168}, }