Hoppa till huvudinnehåll

Alla nyheter

Jenny Kierkemann
Hur skapar man en artificiell röst som låter som en mänsklig? Ingrid Eliasson, forskningsingenjör på Språkbanken Tal, arbetar med att skapa referens- och testdata för talsyntes.
Staffan Melin
I höst börjar forskaren Aleksandrs Berdicevskis arbeta även som biträdande föreståndare på Språkbanken Text. Ett av hans fokus kommer att ligga på högkvalitativ referensdata.
Jenny Kierkemann
Välkommen på höstworkshop! Torsdagen den 24 oktober är det dags för Språkbankens årliga höstworkshop. Årets tema är digital samhällsvetenskap. Under workshoppen får du bland annat ta del av ett antal presentationer som visar hur Språkbanken arbetar med forskning kring digital samhällsvetenskap samt ta del av närliggande initiativ. I år äger workshoppen rum i Uppsala på blivande avdelningen Språkbanken Clarin vid Institutionen för lingvistik och filologi på Uppsala universitet.
Jenny Kierkemann
Ordmoln känner nog alla till. Men vad är ett ordregn? Och när ska man använda det?
Jenny Kierkemann
Bubbelhoppa och snikflation. Det är Ola Karlssons favoriter i nyordslistan från 2023. Ola Karlsson är språkvårdare på Språkrådet på Isof och arbetar bland annat med att ta fram nyord till Språkrådets nyordslista. Varje år tas cirka 300 nyordskandidater fram, varav runt 35 hamnar i nyordslistan. Nu finns planer på en databas för att samla alla nya ord på en plats.
Staffan Melin
Efter 140 års arbete har Svenska Akademiens ordbok, SAOB, kommit ut med det sista bandet. Det firades med pompa och ståt i Börssalen i Gamla stan i Stockholm.
Jenny Kierkemann
Vad säger språkmodeller om mänskligt språk? Det är en fråga som intresserar Felix Morger, doktorand och snart forskningsingenjör på Språkbanken Text.
Jenny Kierkemann
Torsdagen 16 maj bjuder Språkbanken Sam och AI Sweden in till en workshop om det arbete som pågår inom projektet Language Data Space (LDS) för att dela data och skapa språkteknologi inom EU. På så sätt skapas nya möjligheter att kommunicera över språkgränserna med hjälp av maskinöversättning och flerspråkiga tjänster för svenska och övriga språk i Europa.
Jenny Kierkemann
Den årliga CLARIN-konferensen äger i år rum 15-17 oktober i Barcelona, Spanien. Sista ansökningsdag för bidrag är 26 april.
Jenny Kierkemann
Hur ser visionen ut för språkteknologi för minoritetsspråk i Skandinavien? 11–15 mars samlades representanter från Språkbanken Sam, Giellatekno/Divvun och Kvensk institutt i Tromsö för att diskutera vägen framåt.