Alla nyheter

Möt Aleksandrs Berdicevskis, Språkbanken Texts andra nya biträdande föreståndare

I höst börjar forskaren Aleksandrs Berdicevskis arbeta även som biträdande föreståndare på Språkbanken Text. Ett av hans fokus kommer att ligga på högkvalitativ referensdata.

Aleksandrs Berdicevskis, eller Sasha som han kallas, är i grunden språkvetare och har arbetat som forskare på Språkbanken Text i fem år.

Han arbetar även med att utveckla den infrastruktur som spelar en allt större roll i forskning om språk.

– Därför är det viktigt att de som utvecklar infrastrukturen och forskar delvis är samma människor. Och jag tillhör båda världar.

Sasha har arbetat mycket med att ta fram tränings- och referensdata, och betonar vikten av att Språkbanken Text har ett fokus på att hålla hög kvalitet på den språkliga data som publiceras.

– Människor litar mer och mer på AI-system, vilket är förståeligt, men vi måste därför alltid utvärdera det som de producerar. Det kan finnas både fel och fördomar i resultaten.

För detta krävs högkvalitativ referensdata, och just det skapar Språkbanken Text. Det är ett arbete som Sasha kommer att fortsätta med även i rollen som biträdande föreståndare.

– Jag kommer också att fokusera på dokumentation av metadata, ett ofta underskattat arbete. Dessutom vill jag göra våra resurser synligare både nationellt och internationellt.

Vid sidan av detta kommer Sasha att koordinera Språkbankens Text arbete i det svenska deltagandet i CLARIN ERIC, det europeiska konsortiet som främjar forskningsinfrastruktur byggd på språkteknologi.

Vad du kanske inte vet om Sasha? Han dansar tango och tränar olika kampsporter.

Läs även intervjun med vår andra biträdande föreståndare Dana Dannélls.

Text och foto: Staffan Melin

Språkbanken bjuder in till höstworkshop om digital samhällsvetenskap 24 oktober

Välkommen på höstworkshop! Torsdagen den 24 oktober är det dags för Språkbankens årliga höstworkshop. Årets tema är digital samhällsvetenskap. Under workshoppen får du bland annat ta del av ett antal presentationer som visar hur Språkbanken arbetar med forskning kring digital samhällsvetenskap samt ta del av närliggande initiativ. I år äger workshoppen rum i Uppsala på blivande avdelningen Språkbanken Clarin vid Institutionen för lingvistik och filologi på Uppsala universitet.

Om workshoppen
Tema: Digital samhällsvetenskap
När: Torsdag den 24 oktober 2024 kl. 13–17 med efterföljande mingel.
Plats: Uppsala universitet, Sal IV i universitetshuset.

Information om årets workshop samt anmälan hittar du här

Månadens profil: Ola Karlsson

Bubbelhoppa och snikflation. Det är Ola Karlssons favoriter i nyordslistan från 2023. Ola Karlsson är språkvårdare på Språkrådet på Isof och arbetar bland annat med att ta fram nyord till Språkrådets nyordslista. Varje år tas cirka 300 nyordskandidater fram, varav runt 35 hamnar i nyordslistan. Nu finns planer på en databas för att samla alla nya ord på en plats.

Läs intervjun med Ola Karlsson på språkbanken.se

Under vinjetten Månadens profil på språkbanken.se presenteras personer vars arbete har anknytning till Nationella språkbanken.

Workshop om språkteknologi för ett flerspråkigt Europa

Torsdagen 16 maj bjuder Språkbanken Sam och AI Sweden in till en workshop om det arbete som pågår inom projektet Language Data Space (LDS) för att dela data och skapa språkteknologi inom EU. På så sätt skapas nya möjligheter att kommunicera över språkgränserna med hjälp av maskinöversättning och flerspråkiga tjänster för svenska och övriga språk i Europa.

Workshoppen vänder sig till allt från små och stora företag till offentliga organisationer som hanterar språkliga data och är intresserade av att använda dem för innovativ verksamhetsutveckling. Ta del av programmet och anmäl dig här >>

Anmälan senast 6 maj. Observera att antalet deltagare är begränsat.

CLARIN-konferensen 2024

Den årliga CLARIN-konferensen äger i år rum 15-17 oktober i Barcelona, Spanien. Sista ansökningsdag för bidrag är 26 april.

Clarin-konferensen samlar forskare och utvecklare som arbetar med den gemensamma forskningsinfrastrukturen runt om i Europa. Även andra forskare och intressenter från humaniora och samhällsvetenskap deltar i konferensen och i utbytet av perspektiv, tankar och erfarenheter kring språkbaserad e-vetenskap och arbete med infrastruktur.

Läs mer på CLARIN-konferensens webbsida >>