Nu lanseras en unik sökbar textsamling med 36 biblar – från 1300-talet till idag

21 maj 2021
Nu kan du snart göra sökningar i sammanlagt 36 olika bibelöversättningar på en och samma gång. Fredagen 28 maj offentliggörs en digital textsamling där bland annat forskare från Göteborgs universitet har samlat och digitaliserat bibeltexter från 1300-talet till idag. Samlingen är unik i sitt slag och kan användas för att göra automatiserade jämförelser mellan olika tidsepoker och språk.

– Idén att koppla ihop bibeltexter är inte ny – det har gjorts tidigare – men de flesta samlingar är inte offentligt tillgängliga. Vi hoppas på att det arbeta vi lagt på upphovsrättsfrågor ska göra att fler kan använda den här resursen, säger Evie Coussé, forskare på institutionen för språk och litteraturer vid Göteborgs universitet som leder arbetet.

Bibeltexterna har samlats in inom ramen för forskningsprojektet Uppkomsten av komplexa verbkonstruktioner i germanska språk och täcker sammanlagt fyra olika språk: engelska, nederländska, svenska och tyska. Gerlof Bouma på Språkbanken Text vid Göteborgs universitet har varit med och byggt den digitala textsamlingen.

Läs hela nyheten på gu.se >>