Hoppa till huvudinnehåll

Vaccine Hesitancy in the Nordic Countries - Trust and Distrust During the COVID-19 Pandemic

Inlagt av Dimitrios Kokkinakis 2024-04-10

Fakta - ny bok

Redaktörer: Lars Borin (GU), Mia-Marie Hammarlin (LU), Dimitrios Kokkinakis

(GU), Fredrik Miegel (LU)
Språk: engelska
Utgivare: Routledge (Taylor & Francis Group)
Plats: London
Utgivningsdatum eBook: 15:e april 2024
Innehåll: 15 kapitel, 262 sidor

DOI: <here>

Citering av boken: "Borin, Lars, Hammarlin, Mia-Marie, Kokkinakis, Dimitrios, &

Miegel, Fredrik (red.). 2024. Vaccine Hesitancy in the Nordic Countries: Trust

and Distrust During the COVID-19 Pandemic (1st ed.). Routledge.
Open Access-versionen av denna bok är tillgänglig på Taylor & Francis. Boken

är tillgänglig under en Creative Commons-licens [Attribution-Non

Commercial - No Derivatives (CC-BY-NC-ND)] 4.0.

Vaccinationer är en medicinsk intervention som över tid har räddat miljontals liv i världen. Trots det, listade 2019 Världshälsoorganisationen (WHO) vaccinmotståndet som ett av de tio största hoten mot global hälsa. I en ny bok, utgiven av bokförlaget Routledge, presenterar forskare från Norden olika studier om de utmaningar som uppstått till följd av COVID-19-pandemin i de nordiska länderna, med särskilt fokus på vaccintvekan och vaccinmotstånd.

Boken kastar ljus över de politiska spänningar som uppstod som ett resultat av pandemin och de diskussioner och debatter som följde både inom och mellan de nordiska länderna. Bokens författare undersöker de högljudda och kraftfulla diskussioner kring COVID-19-vaccinerna och deras förmodade negativa biverkningar kring förtroendets olika dimensioner; förtroende för och mellan grannländer, förtroende till sjukvårdssystemet, medborgarna och myndighetsexperter, politiker, forskare, journalister och läkemedelsföretag.

Som den första volymen som utforskar vaccinationstveksamhet i den skandinaviska kontexten, erbjuder denna unika och banbrytande bok nya perspektiv på vaccinskepsis, inte som en form av okunnighet eller brist på kunskap, utan som en manifestation av en mer grundläggande brist på tro på det moderna politiska och vetenskapliga etablissemanget.

Boken kommer att intressera forskare inom bland annat sociologi, politik, antropologi, mediestudier, kommunikation, och kulturvetenskap med intresse för folkhälsa, populära och politiska diskurser och frågor om allmänhetens fötroende för det privata och offentliga samhällsaktörers hantering av coronapandemin.

Två SBX Text forskare har medverkat till bokens tillblivelse från start, Lars Borin och Dimitrios Kokkinakis, båda inom ramen för projektet Ryktesminering (Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond: MXM19-1161:1). Arbetet innefattade olika moment från tidsplanering och författarskap (kapitel 1, och 10),  till att ge feedback och vägledning till manusförfattare för att förbättra klarhet och sammanhang, läsa igenom och kommentera inskickade manuskript, (viss) korrekturläsning, indexering, bokens strukturutveckling och, inte minst, sammanställning och sammanfogning av de olika bidrag till en enhetlig helhet.

Innehållsförteckning

• Preface (17 sidor)
    • 1 Introduction: Vaccine hesitancy and the COVID-19 crisis in the Nordic countries (Lars Borin, Mia-Marie Hammarlin, Dimitrios Kokkinakis, and Fredrik Miegel)
      • Abstract: Already in 2019, WHO singled out the increase of vaccine hesitancy as one of the ten most important and urgent threats to global health. Little did people know then of the heated vaccine discussions waiting around the corner, spurred by the COVID-19 pandemic that set some countries on something reminiscent of a war footing. The mass vaccinations against the coronavirus in the early 2020s were seen by many as a blessing that promised a return to normalcy after lockdowns and other social restrictions. But some citizens actively resisted vaccination, claiming that the vaccines were not safe and questioning the public authorities’ trustworthiness. At the same time, the Nordic region is regarded as a world leader when it comes to societal trust. This tension between the high-trust Nordic societies and the distrust in the COVID-19 vaccines among a minority is in focus in this volume. It also gives insights into the political tensions between these neighbouring nations, and the public discourses taking place in the region during intense phases of the pandemic. The book explores three interrelated research themes: Nordic societal trust under stress; COVID-19 in Nordic public discourses; and the growing chorus on the margin.
  • Part I: Nordic societal trust under stress (67 sidor)
    • 2 Apollonian & Dionysian trust in vaccination (Mikael Klintman)
    • 3 Civic side effects (Fredrik Miegel)
    • 4 Distrust and COVID-19 vaccine hesitancy in Sweden (Björn Rönnerstrand)