@inProceedings{larsson-johansson-2024-kognitivt-349716, title = {Ett kognitivt perspektiv på stöttning av utländska lärares studier i svenska och akademiskt språkbruk med hjälp av ChatGPT}, abstract = {Ett kognitivt perspektiv på stöttning av utländska lärares studier i svenska och akademiskt språkbruk med hjälp av ChatGPT Implementering av AI i utbildning erbjuder betydande potential för att stärka och förbättra andraspråksinlärning. Syftet med denna studie är att utforska hur ChatGPT kan användas som ett pedagogiskt redskap för utländska lärare i deras förvärv av svenska och akademiskt språkbruk. I en teoritriangulering fokuseras användarinteraktionen med ChatGPT med hjälp av Interaction Theory (Mackey & Gass, 2014). Deltagarnas attityder till verktygets användbarhet och dess påverkan på språkinlärning, analyseras utifrån Technology Acceptance Model (TAM) (Liu et al., 2023). Den kognitiva belastningen som är förknippad med användningen av ChatGPT, särskilt i förhållande till användarnas tidigare erfarenheter och kunskapsbas, analyseras med Cognitive Load Theory (CLT) (Sweller et al., 2011). Insamlade data består av bakgrundsinformation om informanter, upplevda för- och nackdelar med användning av ChatGPT samt användning av verktyget för att korrigera ogrammatiska exempelmeningar. Forskningsdesignen är en experimentell studie med en metodkombination av kvantitativa bakgrundsdata samt kvalitativa analyser av studenters användning av ChatGPT som stöd i sina skrivuppgifter. Studiens resultat indikerar en generell positiv attityd till verktyget samt att studenters framgång i användandet av ChatGPT varierar delvis på grund av studenternas metaspråkliga förståelse. Studien är relevant då den fokuserar didaktiska, kognitiva och språkvetenskapliga perspektiv på andraspråksinlärning, med hjälp av AI, i högre utbildning. Referenser Gass, S. M., & Mackey, A. (2014). Input, interaction, and output in second language acquisition. In Theories in second language acquisition (pp. 194-220). Routledge. Liu, G., & Ma, C. (2023). Measuring EFL learners’ use of ChatGPT in informal digital learning of English based on the technology acceptance model. Innovation in Language Learning and Teaching, 1-14. Sweller, J., Ayres, P., Kalyuga, S., Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Intrinsic and extraneous cognitive load. Cognitive load theory, 57-69.}, booktitle = {NordAnd16. Nordens språk som andraspråk, 12-14 juni 2024, Stockholm}, author = {Larsson, Lina and Johansson, Sofie}, year = {2024}, publisher = {Södertörns högskola}, address = {Södertörn}, }